لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

نیویارک تایمز به رهایی زندانیان باقی‌مانده طالبان پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز گزارشی را در بارۀ رهایی شمار متباقی زندانیان طالبان از محابس دولت افغانستان نوشته و به نقل از یک منبع می‌گوید، حکومت خواهان تکمیل تبادلۀ زندانیان است تا مذاکرات بین افغان‌ها آغاز شود.

در این گزارش آمده‌است که زندانیان طالبان در حالی رها می‌شوند که این گروه خشونت و حملات بالای نیروهای دولتی را در این روزها شدت بخشیده‌اند.

در گزارش به حملۀ روز سه شنبه طالبان در گردیز و برخوردهای اخیر جنگجویان این گروه با نیروهای دولتی در کندهار و فاریاب اشاره شده که به هر دو طرف در آن تلفات وارد شده‌است.

در این گزارش نشر شده در نیویارک تایمز به نقل از یک گزراش سازمان ملل‌متحد گفته شده که پس از امضای توافق‌نامه بین طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در ماه فبروری، هزاران تن از نیروهای امنیتی افغان و افراد ملکی در نتیجۀ درگیری‌ها کشته شده‌اند.

  • عرب نیوز

نشریۀ انگلیسی زبان عرب نیوز که از عربستان سعودی پخش می‌شود به یک موضوع فرهنگی و تاریخی افغانستان توجه کرده، وضعیت مناره‌های مجتمع مصلای هرات را بر رسی کرده‌است.

در گزارش به نقل از آریا رووفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات گفته شده که این مناره‌ها به دلایل طبیعی، از جمله سیلاب و زلزله، تا حدود ۶۰ درجه خم شده‌اند.

نویسندۀ گزارش به تلاش‌های مقام‌های محلی و فعالان فرهنگی هرات برای حفظ این آثار تاریخی اشاره کرده و گفته که این تلاش‌ها هنوز نتیجۀ مطلوب نداده‌اند.

مجتمع مصلای هرات در قرن پانزدهم توسط ملکه گوهرشاد بیگم طراحی و تحت نظارت او ساخته شده‌است.

روزنامۀ عرب نیوز اشارۀ کوتاهی به حوادثی کرده که این مصلا، مخصوصاً مناره‌های آن پشت سر گذاشته اند.

در گزارش به نقل از رحیمه جامی یک نمایندۀ هرات در ولسی جرگه گفته شده که هرچند از سال ۲۰۰۷ به این‌سو بالای ورود موترها به محوطۀ این مصلا ممنوعیت وضع شده، اما هنوز هم شماری از موترها از این محل می‌گذرند.

او بالای مقام‌ها در کابل انتقاد کرده و گفته است که به این میراث تاریخی افغانستان توجه کافی نکرده‌اند.

همچنان رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات به عرب نیوز گفته است که در نزدیک مناره‌های مصلا به طور غیر قانونی خانه‌ها و ساختمان‌های بلند منزل بنا شده‌اند.

آریا رووفیان گفته است، این کار سبب شده تا این بخش هرات شباهتی به یک محل تاریخی نداشته باشد و این برخلاف معیارهای یونسکو یا ادارۀ آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل‌متحد است.

در گزارش آمده، این می‌تواند یکی از دلالی باشد که این بنای تاریخی تا حال نتوانسته به فهرست بناهای محافظت شده از سوی یونسکو راه یابد.

عرب نیوز به نقل از رحیمه جامی نوشته است که این بنای تاریخی از میراث‌های تمدن اسلامی است و به هر قیمت باید حفظ شود.

XS
SM
MD
LG