لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

سفر هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان به قطر بار دیگر به تعویق افتاد


شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان
شماری از اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان

بازهم تاخیر در سفر هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به قطر و اظهارات ضد و نقیض در این مورد.

حالا عبدالحفیظ منصور عضو تیم مذاکره‌کننده حکومت می‌گوید که سفر این تیم تا آخر این هفته به تاخیر افتاده است.

آقای منصور روز شنبه (۱۵ سنبله)‌ به رادیو آزادی گفت که هیئت طالبان در قطر کامل نیست و به همین دلیل سفر تیم مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به قطر به تاخیر افتاده است: "در این هفته سفر صورت نمی‌گیرد. دلیل این است که طالبان آماده نیستند. هیئت طالبان در پاکستان است و هنوز بر نگشته است."

حفیظ منصور
حفیظ منصور

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پیامی به رادیو آزادی گفته است که شمار اعضای هیئت مذاکره‌کننده این گروه که چند روز پیش به پاکستان رفته بودند، به قطر رسیده‌اند.

در عین حال یک مقام بلندرتبه گروه طالبان که نخواست نامش گرفته شود، دیروز جمعه به رادیو آزادی گفته که تیم فنی طالبان هنوز آزادی تمام زندانیان این گروه را از بند حکومت تأیید نکرده است.

سهیل شاهین
سهیل شاهین

در همین حال یک منبع در شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که هنوز میان تیم‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان مشکلات فنی وجود دارد.

یاسر احمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان
یاسر احمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان

از سویی هم یاسر احمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان می‌گوید که تاخیر در آغاز مذاکرات صلح ممکن زمینه را برای مداخلات بیرونی و چالش‌های فزاینده دیگر فراهم کند: "مذاکرات صلح در مرحله بسیار حساس قرار دارد و اگر حکومت و گروه طالبان این فرصت را از دست بدهند با مشکلات مزیدی رو به رو خواهند شد. ممکن این خلاها زمینه را برای مداخلات گروه‌ها و کشورهای که نمی‌خواهند روند صلح به پیش برود فراهم کند."

این اظهارات ضد و نقیض از سویی هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان در حالی بیان می‌شود که پس از تکمیل روند رهایی زندانیان دو طرف، این چندمین بار است که سفر تیم گفت‌وگو کننده حکومت افغانستان به قطر به تاخیر می‌افتد.

در عین حال روزنامه والستریت ژورنال دیروز گزارش داد که این گفت‌وگو‌ها روز دوشنبه همین هفته آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG