لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

زندانیان آزاد شده‌ی طالبان کجا رفتند؟ 


شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.
شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند.

رادیو آزادی در روزهای اخیر با شماری از منابع بلندپایه‌ی امنیتی دیدار داشته و در باره‌ی زندانیان رها شده طالبان از زندان حکومت افغانستان درخواست اطلاعات کرده است.

یک مقام ارشد امنیتی حکومت افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد در گزارش نامش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید، بر اساس ارزیابی که او کرده، از میان بیش از پنج هزار زندانی آزاد شده‌ی طالبان، تنها ۳۰ درصد ‌شان به خانه «زندگی عادی» برگشته اند.

به گفته این مقام ارشد امنیتی، ۷۰ درصد زندانیان رها شده یا به بیرون از کشور رفته اند یا اینکه به جبهه‌های جنگ برگشته اند و شماری هم ممکن کشته شده باشند.

حضور شماری از زندانیان رها شده‌ طالبان در کابل تهدید برای امنیت پایتخت است

یک منبع امنیتی دیگر که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامی از وی گرفته شود، به رادیو آزادی گفته است، بر بنیاد اطلاعات نخستین نهادهای "مسئول امنیتی" از میان ۵۵۰۰ زندانی رها شده‌ طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان "بیش از صد تن‌شان دوباره به جنگ برگشته اند."

این منبع به رادیو آزادی همچنان گفته است که شماری از این افراد، پس از برگشت به میدان‌های جنگ، کشته و بازداشت شده اند. اما این منبع ارقام دقیق افراد بازداشت شده و یا کشته شده را در اختیار رادیو آزادی قرار نداد.

از سویی هم، دو منبع دیگر امنیتی در کابل به رادیو آزادی تایید می‌کنند که شماری قابل توجه از زندانیان رها شده‌ طالبان در کابل باقی مانده اند.

هر دو منبع، حضور شماری از زندانیان رها شده‌ طالبان در کابل را تهدید برای امنیت پایتخت می‌دانند.

یکی از این منابع گفت: "دقیقاً یک تهدید است، چون شماری از زندانیان عقده‌ای اند و حتا در زندان می‌گفتند که پس از رهایی به جنگ برخواهند گشت."

اما گروه طالبان، برگشت زندانیان آزاد شده خود به میدان‌های جنگ را رد می‌کند.

سهیل شاهین عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی گفت، به طالبانی که از زندان‎های حکومت افغانستان آزاد شده اند "هدایت" داده شده تا به زندگی عادی و تعلیم برگردند.

در عین حال، آقای شاهین برخلاف اطلاعات منابع امنیتی به رادیو آزادی می گوید: "ریاست عمومی امنیت ملی" شماری از طالبانی که از زندان آزاد شده اند را به باور او "بی گناه" دوباره بازداشت کرده است."

سهیل شاهین: در ۱۵ مورد زندانیان رها شده‌ی ما تهدید شده اند

شاهین فهرست دقیقی از زندانیان رها شده‌ی را که به گفته خودش دوباره بازداشت شده اند در اختیار رادیو آزادی قرار نداد.

اما او نام‌های چندین نفر را به رادیو آزادی داد و گفت که بقیه‌ فهرست نزد کمیسیون زندانیان طالبان است.

بر بنیاد ادعای سهیل شاهین، عبیدالله فرزند غلام سخی از ولایت پروان، عزت‌ الله فرزند رحمت‌ الله از ولایت کابل و سهیل فرزند عبدالقادر از ولایت کابل، کسانی اند که در هفته‌ها و روز‌های اخیر پس از رهایی، دوباره از سوی نیرو‌های "امنیت ملی" بازداشت شده اند.

شاهین همچنان مدعی شد که عبادالله فرزند عبدالرسول از ولایت تخار و محمد علی فرزند محمد حنیف از ولایت تخار، پس از رهایی از سوی نهاد‌های امنیتی "تهدید" شده اند.

شاهین گفت: "تقریباً در ۱۵ مورد زندانیان رها شده‌ی ما تهدید شده اند، شهید شده اند، بالای‌شان حمله شده. به نظر من هدف آن‌ها این است که زندانیان ما را مجبور سازند که به سنگر بروند و بعداً ادعا کنند که زندانیان شما به سنگر می‌روند و ما آن‌ها را آزاد نمی‌کنیم."

عزت الله یکی از زندانیان طالبان در زندان حکومت افغانستان بود که شش سال پیش به جرم کشتن یک شهروند خارجی به شانزده سال زندان محکوم به مجازات شده بود. پدر عزت‌الله به رادیو آزادی می‌گوید که پسرش در آن زمان نگهبان یکی از بلند منزل‌ها در شهرنو کابل بوده است. به گفته‌ پدر عزت‌الله، او یک شهروند خارجی را با تیر اندازی کشته بود و از اثر تیر اندازی عزت‌الله یک فرد خارجی دیگر زخم برداشته بود.

این عکس عزت الله را پدرش به رادیو آزاد داده است
این عکس عزت الله را پدرش به رادیو آزاد داده است

محاکم افغانستان عزت‌الله را به ۱۶ سال زندان محکوم کرده بود. اما پس از سپری کردن شش سال، در ماه اسد ۱۳۹۹ مورد عفو رئیس جمهور قرار گرفت و در‌ حالی‌که هنوز ده سال از دوره‌ی محکومیتش باقی مانده بود با ۵۵۰۰ زندانی دیگر طالبان از بند آزاد شد.

عزت الله چند روز پس از رهایی، دوباره بازداشت شد.

رحمت الله پدر عزت الله که خودش کارمند یکی از نهاد‌های دولتی است به رادیو آزادی می گوید: "در عملیات نیروهای امنیت ملی بر خانه‌اش در مربوطات حوزه هفتم شهر کابل، به شمول عزت الله دو پسر دیگرش که یکی از آن‌ها عضو پولیس ملی بود به همراه دو مهمان دیگر به جای نامعلومی انتقال داده شده اند.

سند رهایی عزت الله از زندان
سند رهایی عزت الله از زندان

او گفت:‌"پسرم هفت روز پیش از زندان رها شده بود و حالا دوباره زندانی شد. اگر مشکل در مهمانان می‌بود باید پسر من را رها می‌کردند. عزت الله بیرون از خانه نمی‌رفت. از بالا جای برایش امر شده بود که بیرون نبرایید و همراه کسی رفاقت نکنید."

پدر عزت الله زندانی آزاد شده گروه طالبان (راست) حین صحبت با نصرت پارسا خبرنگار رادیو آزادی
پدر عزت الله زندانی آزاد شده گروه طالبان (راست) حین صحبت با نصرت پارسا خبرنگار رادیو آزادی

سهیل فرزند عبدالقادر زندانی دیگر طالبان است که در ماه حمل از زندان بگرام آزد شد. به گفته‌ آقای شاهین، او در ماه سرطان در ولسوالی ده سبز کابل دوباره بازداشت شد.

یحیی برادر سهیل به رادیو آزادی می‌گوید، برادرش از خانه بازداشت شده و به جنگ برنگشته بود.

اما خانه‌ی که سهیل از آن بازداشت شده، در آن هیچ اثری از زن‌ها در آن دیده نمی‌شود.

خانه‌ای که یحیی در آن بازداشت شد
خانه‌ای که یحیی در آن بازداشت شد

یحی می‌گوید: "در همین خانه بازداشت شد. از بگرام آزاد شده بود و اوراق قانونی نزدش بود، در عملیات نیرو‌های امنیتی بدون کدام گناه، دوباره بازداشت شد."

رادیو آزادی تلاش کرد با عزت‌الله و سهیل در زندان‌های کابل مصاحبه کند اما مسئولین برای ما اجازه ندادند.

اما نام عزت الله در لیست پنج هزار نفری زندانیان طالبان که از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شده اند و این لیست در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته، دیده می‌شود.

منابع امنیتی در باره‌ سهیل جزئیات نمی‌د‌هند اما در باره‌ی عزت الله می‌گویند که او دوباره به یکی از "شبکه‌های هراس افگن" پیوسته بود و با او شماری دیگر از اعضای شبکه نیز بازداشت شده اند.

منابع امنیتی به رادیو آزادی گفتند، هیچ زندانی طالبان بر بنیاد پرونده‌ی قبلی‌شان بازداشت نشده اند، زیرا به گفته این منابع "اگر نهاد‌های امنیتی کسی را بر اساس پرونده‌ی سابقش بازداشت کنند، خود نهاد امنیتی در سارنوالی مورد پی‌گرد قرار می‌گیرد."

منابع که با رادیو آزادی صحبت کرده اند گفته اند، زندانیانی که پس از رهایی دوباره بازداشت شده اند، پرونده‌های جدید" دارند و آزاد نخواهند شد.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی، خواستار "ازادی فوری" کسانی شد که پس از رهایی دوباره بازداشت شده اند.

سهیل شاهین
سهیل شاهین

به گفته‌ شاهین، بازداشت دوباره‌ی زندانیان رها شده تاثیرات منفی روی آغاز احتمالی گفت‌وگو‌های صلح خواهد گذاشت:‌ "به نظر من کسانی که گرفتار شده اند فوراً آزاد شوند، همچو حملات، گرفتاری‌ها و تهدید‌ها علیه زندانیان رها شده متوقف شود تا ما مجبور به عکس‌العمل نشویم، چون طرف مذاکرات بین الافغانی می‌رویم، شاید در گذشته‌ها برای‌شان تجربه شده باشد که همچو اعمال هیچ فایده ندارد."

هیچ یک از نهاد‌های مسئول به شمول جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی حاضر نشدند تا در باره‌ی ادعای طالبان، به گونه رسمی با رادیو آزادی مصاحبه کنند.

حکومت افغانستان گفته است که آخرین زندانی طالبان از جمع بیش از پنج هزار زندانیان این گروه، پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۳ سنبله) آزاد شده است.

شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند
شماری از زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند

انتظار می‌رود گفت‌وگو‌های صلح در روز‌های نزدیک آغاز شود، طالبان و حکومت افغانستان گفته اند که آماده اند تا وارد گفت‌وگو‌های صلح شوند.

منابع امنیتی در حالی از برگشت برخی زندانیان رها شده طالبان به میدان‌های جنگ خبر می‌دهند که طالبان با امریکا توافق کرده اند که زندانیان آن‌ها پس از رهایی، به جنگ برنخواهند گشت.

پیش از این سخنگویان رئیس جمهور و شورای امنیت ملی گفته اند، طالبانی که از زندان آزاد شده اند، به اداره امنیت ملی افغانستان تعهد کتبی داده اند که به جنگ بر نمی‌گردند.

XS
SM
MD
LG