لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

منبع: اختلافات میان طالبان در دفتر قطر افزایش یافته است


شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان
شماری از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان

زمان آغاز گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان همچنان نامعلوم است.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید هیئت حکومت برای حضور در این مذاکرات کاملاً آماده است و هر زمانی که طالبان برای مذاکرات صلح آماده شدند، این هیئت به قطر سفر خواهد کرد.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه (۱۶ سنبله) به رادیو آزادی گفت: "برای آغاز مذاکرات صلح مسایلی است که طرف مقابل به آن آمادگی داشته باشد. معلومات ما این است که طرف مقابل همین اکنون روی این مسایل بحث کند. خواست ما این است که باید طرف مقابل بسیار زود مسایل خود را نهایی کند. مسئله مهم دیگر این است که همکاران بین‌المللی و کشور میزبان هم باید روی برخی مسایل بحث کنند که این مسایل حل شود تا هیئت ما به قطر سفر کند."

ناجیه انوری
ناجیه انوری

خانم انوری توضیح نداد که کدام طرف گفتگو و چه تدابیر باید بگیرد. این در حالی است که روز گذشته شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفته است که موضوع رهایی زندانیان حل شده و برای آغاز مذاکرات هیچ مانعی وجود ندارد.

پس از ختم تبادل زندانیان میان دو طرف قرار بود که هیئت مذاکره‌کننده حکومت پنجشنبه گذشته به قطر سفر کند، اما ظاهراً این سفر به تاخیر افتاده است.

یک منبع در شورای عالی مصالحه ملی که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت به دلیل اختلافات میان طالبان در دفتر قطر این گروه هنوز هم برای آغاز مذاکرات صلح به فیصله‌ای نرسیده‌است.

این در حالی است که روز گذشته طالبان تغییراتی در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده خود آورد. مولوی عبدالحکیم به عنوان رئیس و شیرمحمد عباس ستانکزی به عنوان معاون او معرفی شده‌اند. پیش از این آقای ستانکزی گفته بود که او ریاست هیئت طالبان را برعهده خواهد داشت.

یک منبع حکومت افغانستان با اشاره به تغییرات اخیر در هیئت طالبان می‌گوید برای تعیین رئیس هیئت مذاکره‌کننده اختلافاتی میان طالبان در دفتر قطر افزایش یافته است. این منبع می‌گوید سفر اخیر طالبان به پاکستان و بعد از آن به "فرمایش" آن کشور این تغییرات نشان می‌دهد که هنوز هم پاکستان بر طالبان نفوذ گسترده دارد.

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید اختلافات در سطح رهبری طالبان برای قدرت به میان آمده است: "بدون شک که در این چند ماه اخیر اختلافات در سطح رهبری طالبان به میان آمده است و حالا هم هست اما یک لیست محاسبه شده که در آخرین دقیقه ارایه شده این را نشان می‌دهد که طالبان می‌خواهند از یک موقف قوی گفتگوها را انجام دهند."

یاسر احمدزی
یاسر احمدزی

از سویی هم یاسر احمدزی رئیس انستیتوت صلح افغانستان می‌گوید پاکستان تلاش می‌کند که بر اعضای جدید فرمایش خود را بقبولاند: "تغییرات در هیئت مذاکره‌کننده طالبان قبل از این که رسانه‌ای شود، میان این گروه اختلافاتی به میان آورده بود، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که اینجا برخی فرمایش‌های پاکستان هم مطرح است که باید از سوی اشخاص جدید یک بخش از آجندا شود."

یک فرمانده طالبان در شرق افغانستان هم اختلاف در سطح رهبری طالبان را می‌پذیرد، اما می‌گوید این اختلافات به خیر مردم است. این فرمانده که صلاحیت گفت‌وگو با رسانه‌ها را در بارۀ این موضوع ندارد، به رادیو آزادی گفت تغییرات اخیر در هیئت مذاکره‌کننده هم نتیجه این اختلافات است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا در این مورد نظر رسمی طالبان را داشته باشد موفق نشد، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که اعضای هیئت مذاکره‌کننده از طرف ملا برادر در دفتر سیاسی طالبان در قطر معرفی شده است.

XS
SM
MD
LG