لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

ادامه تظاهرات ضد لوکاشینکا؛ 'زنده باد بلاروس و شرم، شرم'


اعتراض‌ها در بلاروس
اعتراض‌ها در بلاروس

در ادامه اعتراضات وسیع مردمی در بلاروس جهت آوردن فشار بر رئیس جمهور الکساندر لوکاشینکا، ده‌ها هزار تن دیروز یکشنبه (۶ سپتمبر) در مرکز شهر منسک پایتخت این کشور راهپیمایی کرده و خواهان استعفای لوکاشینکا شدند.

ویدیوهای منتشر شده از صحنه‌های دیروز در شهر منسک نشان دهنده گروه وسیع از مردم است که شعار زنده باد بلاروس و شرم، شرم را سر داده بودند.

آن‌ها بیرق‌ها و بنرهای با رنگ سرخ و سفید را که به سمبول اپوزیسیون مبدل شده، حمل می‌کردند.

یک گروه بزرگ از مردم در یک جاده عمومی منسک که به قصر ریاست جمهوری می‌انجامد در حال مارش بودند، جایی که شمار زیاد از نیروهای امنیتی با تانک‌های آب پاش حضور داشتند.

اعتراض‌ها با تدابیر شدید امنیتی در بلاروس
اعتراض‌ها با تدابیر شدید امنیتی در بلاروس

خبرنگار رادیو آزادی در مسنک دیروز گزارش داد که ده‌ها اعتراض کننده در این شهر بازداشت شدند و درگیری میان پولیس و تظاهرات‌کنندگان در شهر غربی هرودنا رخ داده‌است.

در شهر جنوبی هومل هم اعتراضاتی ضد حکومتی به راه افتاده بود. قبل از ظهر دیروز پولیس بلاروس سیم‌های خاردار را در اطراف بعضی ساختمان‌های حکومتی و بناهای تاریخی در مرکز منسک نصب کرد.

نیروهای امنیتی در نزدیکی چندین ایستگاه مرکزی مترو یا ترافیک زیر زمینی منسک حضور داشتند و زره پوش‌ها در چندین نقطه شهر دیده می‌شد.

قبل ازین مارش نیروهای امنیتی از سرکوب شرکت کنندگان در تظاهرات بدون مجوز هشدار دادند.

سویتلانا تیخانوفسکایا رهبر عمده اپوزیسیون بلاروس گفته است، کشورش در بحران عمیق سیاسی به سر می‌برد.

او دیروز در یک پیام مستقیم ویدیویی از لتوانیا جایی که بعد از اعلام نتایج انتخابات به آن فرار کرده، گفت که بلاروسی‌ها تغییر کرده و بیدار شده‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس
سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس

او در حضور ویدیویی دو زن برجسته دیگر بلاروسی که از وی اعلام حمایت کرده‌اند، در صحبت مستقیم از راه دور گفت: "من خیلی امیدوارم که به زودی فرصت آن را داشته باشیم به بلاروس برگردیم. خیلی می‌خواهم. می‌خواهیم باهم متحد باشیم."

خانم تیخانوفسکایا افزود، مردم بلاروس دیگر به حکومت فعلی باورمند نیستند. الکساندر لوکاشینکا که از ۲۶ سال به این طرف رئیس جمهور بلاروس بوده است از صحبت با مخالفان‌اش خودداری کرده و تقاضاها برای راه اندازی انتخابات جدید را رد کرده‌است.

وی ادعا دارد که در انتخابات ریاست جمهوری نهم اگست با برنده شدن ۸۰ درصد آرا پیروز شد، چیزی که مخالفان لوکاشینکا و ناظرین خارجی آن را تقلب می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG