لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

هشتم سپتمبر برابر است با روز جهانی سواد 


یک مکتب محلی در دایکندی
یک مکتب محلی در دایکندی

هشتم سپتمبر مصادف است با روز جهانی سواد.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید به اساس آمار این وزارت، ۴۸ درصد جمعیت این کشور باسواد هستند که بیشتر آنها مرد هستند.

زهرا مادر ۹ فرزند است. سواد ندارد، اما می‌خواهد تمام فرزندانش باسواد باشند.

زهرا ۴۷ ساله باشنده منطقه دشت برچی کابل به رادیو آزادی گفت، به دلیل مشکلاتی که داشته نتوانسته درس بخواند و بسیار رنج می‌برد.

او می‌گوید بسیار ناراحت است که نمی‌تواند به آموزش دختران و پسرانش کمک کند، اما ابراز امیدواری می‌کند که تمام آنان دروس خویش را تمام کنند تا مثل وی بی‌سواد نمانند.

او می‌گوید: "تلاش من این است که اولادم درس بخوانند. یک جای برسند. یک چیز یاد بگیرند - چه دختر و چه پسر. به درس خواندن‌ فرزندانم کمک نمی‌توانم، اما هر وقت مکتب می‌روم و از معلمین می‌خواهم که آنان را خوب درس بدهند."

این مادر می‌گوید دختر بزرگش که ۲۰ سال دارد، هم‌نظر به مشکلاتی که داشته از درس خواندن محروم بوده، اما حالا در یکی از مراکز سوادآموزی درس می‌خواند.

یک آموزشگاه سوادآموزی در افغانستان
یک آموزشگاه سوادآموزی در افغانستان

حفیظه ۲۰ ساله که نمی‌خواهد مانند مادرش بی‌سواد باشد، از ۹ ماه بدین سو در یک مرکز سوادآموزی درس می‌خواند.

به گفته حفیظه از زمانی که به این مرکز می‌رود زندگی‌اش کاملاً تغییر کرده و خود را در خانواده و جامعه بهتر احساس می‌کند.

او می‌گوید: "قبلاً زمانی که در خانه بودم، خواهران و بردارانم می‌رفتند درس می‌خواندن بسیار رنج می‌بردم هر کدام‌شان می‌آمدند، مشکلات درسی‌شان را پرسان می‌کردند، باز می‌گفتم، من سواد ندارم چگونه به شما بگویم بسیار زندگی برایم مشکل بود بعد از اینکه در این مرکز رفتم درس خواندم حالا خدا را شکر خواندن نوشتن را یاد گرفتم می‌توانم مشکلات خود و خواهران و برادران خود را هم حل کنم."

به اساس ارقام وزارت معارف افغانستان ۴۳ در صد مردم این کشور باسواد هستند که بیشتر آنها مرد هستند. این رقم در سال ۲۰۰۱ میلادی ۱۸ در صد بود.

مقامات این وزارت می‌گویند هدف اصلی وزارت معارف این است که تا سال ۲۰ میلادی سطح سواد در کشور به ۷۰ در صد و تفاوت جنسیتی نرخ سواد به ۱۰ در صد کاهش یابد.

نوریه نزهت
نوریه نزهت

نوریه نزهت نجرابی سخنگوی وزارت معارف می‌گوید:‌ "هدف ما این است که نرخ سواد بین شهروندان بلند برود، بخصوص در بین خانم‌هایی که در گذشته به دلایل مختلفی نتوانستند درس خود را ادامه دهند، برای آنها کورس‌های سوادآموزی تدویر می‌شود. برنامه نه‌ماهه را تعقیب می‌کنند و اگر خواستار ادامه آموزش باشند، می‌توانند در مکاتب سواد حیاتی شامل شوند بعد از ادامه آموزش سند فراغت هم برای آنان داده می‌شود."

به گفته خانم نجرابی، از سال ۲۰۰۱ میلادی بدین سو بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن که بیشتر آنان را زنان تشکیل می‌دهند از مراکز سوادآموزی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG