لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

'امروز شش زندانی جنجالی گروه طالبان به قطر فرستاده می‌شوند'


آرشیف، طالبان رهاشده از بند حکومت افغانستان
آرشیف، طالبان رهاشده از بند حکومت افغانستان

یک منبع آگاه در حکومت افغانستان گفته که امروز شش زندانی جنجالی گروه طالبان به قطر فرستاده می‌شوند.

این منبع که بخاطر حساسیت موضوع نمیخواهد نامش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که این زندانیان را قطری‎ها انتقال می‎دهند.

از سوی دیگر، یک منبع در شورای عالی مصالحه ملی افغانستان می‎گوید که کارهای تدارکاتی انتقال این زندانیان دیروز به پایان رسید و قرار است آنها نخست به حکومت قطر و بعداً آنها را به طالبان بسپارند.

پیش از این یک تعداد منابع حکومتی به رادیو آزادی گفته ‎اند که این زندانیان تا زمان توافق فرانسه و استرالیا در یک پایگاه امریکایی ‎ها نگهداری خواهند شد.

روند رهایی زندانیان 'خطرناک' طالبان از بند حکومت افغانستان آغاز شد

منبع افزوده است که این زندانیان پس از توافق این دو کشور دوباره به کابل منتقل و بعد آزاد می‎شوند.

قابل ذکراست که پیش ازاین منابع تعداد این زندانیان را ۷ تن گفته بود.

به همین گونه امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور درمورد رهایی این شش زندانی در مصاحبه اختصاصی به‌طلوع نیوز گفت که این زندانیان در یک طیاره اختصاصی به قطر منتقل می‎شوند.

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان

وی گفت که این زندانیان در آنجا تحت نظارت خواهند بود و صفحه‎ های پاسپورت‎ شان سیاه است تا نتوانند به دیگرکشورها سفرکنند.

اما صدیق صدیقی سخنگوی، رئیس جمهور دریک نشست خبری گفت که یک تیم فنی کار برای زمینه سازی انتقال این شش زندانی طالبان را ادامه می‌دهد و این کار بدون تاخیر به پایان می‌رسد.

تلاش کردیم در این مورد نظر گروه طالبان را نیز داشته باشیم، اما سخنگوی این گروه با این که گفت اظهار نظر می‎کند، توضیحی نداد.

از سوی دیگر، اعضای ولسی جرگه پس از برگشت از رخصتی یک‎ و نیم ماهه در نخستین نشست عمومی روز دوشنبه این جرگه بر سرعت یافتن گفت‌وگوهای بین‎ افغانان تاکید کردند.

خان محمد وردک یک عضو این جرگه: "در مدتی که ما با موکلین خود ملاقات داشتیم، خواست همه افغان‎ها صلح و علاقه‎مندی به صلح است."

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

شیرمحمد آخندزاده نماینده مردم هلمند با انتقاد از ترکیب تیم مذاکره‎ کننده که در تناسب به تیم مذاکره‎ کننده طالبان که به گفته او ضعیف است انتقاد کرد.

آقای آخندزاده افزود: "این هیئت ما که به قطر می‎رود، در تناسب به تیم مذاکراتی طالبان بسیار ضعیف است. در این هیئت کسانی موجود هستند که نسبت به شیخ عبدالحکیم و دیگر اعضای طالبان بسیار ضعیف هستند. هیئت آنها بسیار قوی است. هیئت افغانی نمی‎تواند در برابر آنها حرف بزند. خواست ما این است که در ترکیب هیئت افغان افراد با استعداد جابه‎جا شود."

طالبان در تیم مذاکره‎کننده خود تغییر آورده‎اند عبدالحیکیم حقانی را به جای شیرمحمد عباس استانکزی به عنوان رئیس این تیم تعیین کرده‎اند.

آرشیف، هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان
آرشیف، هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان

هیئت طالبان به قطر رسیده است، اما هیئت حکومت افغانستان هنوز در کابل است.

وزارت دولت در امور صلح گفته است که آمادگی برای گفت‌وگوهای بین‎ افغانان تکمیل نشده است و زمانی که این آمادگی تکمیل شود تیم مذاکره‎کننده به قطر سفر می‎کند.

XS
SM
MD
LG