لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۲

تاله‌وبرفک تنها ولسوالی بغلان که هیچ سلمان و سلمانی ندارد


آرشیف، یکی از سالون‌های اصلاح موی در کابل
آرشیف، یکی از سالون‌های اصلاح موی در کابل

تاله‌وبرفک تنها ولسوالی در ولایت بغلان است که هیچ سلمان و سلمانی ندارد و مردم خود سر و صورت‌شان را اصلاح می‌کنند.

گفته می‌شود که مردم این ولسوالی به افراد خارج از این منطقه هم اجازه نمی‌دهند که دکان اصلاح موی باز کنند.

جواد ۲۲ ساله که برای اصلاح مویش از تاله‌وبرفک به پلخمری آمده، می‌گوید از این‌که در منطقه او سلمانی وجود ندارد، رنج می‌برد.

جواد گفت: "در ولسوالی ما حتی یک سلمان هم وجود ندارد. این برای همه مردم خیلی مشکل است، به خصوص برای جوانانی‌که می‌خواهند موهای خوب و مرتب داشته باشند. آن‌جا همه یکی سر و ریش همدیگر را اصلاح می‌کنند. اصلاح نه، می‌تراشند، ولی نسل جوانی‌که این را نمی‌خواهد و من هم برای این آمدم شهر و می‌خواهم موهایم را زیبا و مقبول اصلاح نمایم."

اما چرا در ولسوالی تاله‌وبرفک سلمان و سلمانی وجود ندارد؟

مردم می‌گویند، از این کسب خوش‌شان نمی‌آید. به همین دلیل نمی‌خواهند چنین پیشه‌ای داشته باشند.

نظر محمد ۶۰ ساله یکی از آن‌هاست که می‌گوید: "من تا یادم است، سلمان رسمی نداریم. خود مان سر و صورت یکدیگر را اصلاح می‌کنیم. مردم از این پیشه خوش‌شان نمی‌آید. کسان دیگر را هم نمی‌دانم که چرا در ولسوالی ما دکان سلمانی باز نمی‌کنند. شاید به‌خاطر مسایل امنیتی باشد که تاله‌وبرفک کاملاً امن نیست یا ترس از این دارند که مبادا تحقیر و توهین شوند به همین لحاظ نمی‌آیند و کار نمی‌کنند."

سلمان‌ها که خود را پیرو سلمان فارس، از یاران پیامبر مسلمانان و شغل خود را مقدس می‌دانند، بر این باورند که در خدمت و اصلاح جامعه اند و این کار خیلی با ارزش است.

یکی از آنان می‌گویند: "آدم خان هستم و در شهر پلخمری غرفه سلمانی دارم. پیشه من مقدس است و در خدمت مردم می‌باشم. پدرم سلمان بود و یک پسرم را هم که می‌بینی سلمان است. ما از این کسب ضمن این‌که عار نداریم، به آن افتخار هم می‌کنیم."

سلمانی به‌خصوص در روستاها پیشه نسبتاً پر درآمدی است. مزد سلمان‌ها در دهات عمدتاً غله‌ است و در ازای اصلاح سر هر فردی، مقداری غله و افزون بر آن از هر خرمنی یک پشتاره گندم، برنج یا چیز دیگری می‌گیرد.

آدم خان که غرفه سلمانی در پلخمری دارد می‌گوید، سال‌هاست که آرزوی کار در ولسوالی تاله‌وبرفک را دارد، ولی از این‌که مردم آن منطقه با پیشه سلمانی سازگاری ندارند، نمی‌تواند برود.

XS
SM
MD
LG