لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

صالح: حاضر شدن به میز مذاکره با طالبان به معنی تسلیم شدن به این گروه نیست


امرالله صالح
امرالله صالح

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان باید بدانند که حاضر شدن به میز مذاکره به معنی تسلیم شدن به خواست‌های این گروه نیست.

آقای صالح می‌گوید که افغان‌ها می‌خواهند با دشمنان‌شان در صلح زندگی کنند، اما نباید قربانی‌های مردم در روند صلح نادیده گرفته شود.

امرالله صالح که روز سه شنبه «۱۸ سنبله سال ۱۳۹۹» در مراسم هفته شهید و ۱۹مین سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود سخنرانی می‌کرد، گفت که طالبان باید بدانند که جمهوریت خواست تمام افغانان است.

آقای صالح افزود: "طالبان باید بدانند که جمهوری نظام چند فرد نیست. به‌خاطر ساختن این نظام مردم در ۳۴ ولایت قربانی داده‌اند و حالا هم قربانی می‌دهند. طالب باید بداند که مذاکره به معنی تسلیم شدن به ارزش‌ها و خواست‌های آنان نیست."

معاون نخست ریاست جمهوری می‌افزاید، در مذاکرات هیچ عمل خارجی بر افغانان تحمیل نمی‌شود.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله، رئیس شوار عالی مصالحۀ ملی در این مراسم از آغاز مذاکرات با طالبان در آیندۀ نزدیک خبر می‌دهد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای عبدالله گفت: "شاید در روزهای نزدیک هیئت هر دو طرف در بیرون از کشور رو در رو شوند و گفت‌وگوها آغاز شود. زمانی که ما می‌گوییم به آرمان شهدا متهعد هستیم، به این معناست که همان طوری‌که برای حفاظت از حقوق مردم ایستادگی می‌کنید، برای آیندۀ صلح هم ایستادگی کنید، اما یک صلح عادلانه، با عزت و صلحی که عزت همه حفظ شود."

از سوی دیگر کریم خلیلی، رئیس پیشین شورای عالی صلح در این مراسم بر برداشتن موانع صلح تأکید کرد و گفت که صلح به معنی برگشت به گذشته نیست.

آقای خلیلی می‌گوید: "صلح باید بیاید. هیچ مانعی در برابر صلح از سوی هیچ طرفی نباید ایجاد شود، اما خواهران و برادران! صلح به معنای برگشت به گذشته نیست."

کریم خلیلی، رئیس پیشین شورای عالی صلح
کریم خلیلی، رئیس پیشین شورای عالی صلح

در این مراسم شماری از سخنرانان از طالبان خواستند که دیگر در برابر صلح مانع ایجاد نکنند و بدون مانع به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند.

با آن‌که طالبان گفته بودند که پس از رهایی تمامی زندانیان‌شان در جریان یک هفته مذاکرات را آغاز می‌کنند، اما با گذشت نزدیک به یک هفته از تکمیل شدن روند رهایی زندانیان، تا به حال گفت‌وگوهای مستقیم آغاز نشده‌است.

حکومت افغانستان از آماده شدن هیئت گفت‌وگو کننده‌اش خبر داده‌است و طالبان هم گفته‌اند که یک تیم ۲۱ نفری را برای این گفت‌وگوها گماشته‌اند.

XS
SM
MD
LG