لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

سرور دانش: برای آغاز مذاکرات صلح باید طالبان مسئولیت‌شان را درک کنند


سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان یکبار دیگر از طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر به مذاکرات بین‌الافغانی حاضر شوند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، حکومت تمام موانع فراه راه صلح را برطرف کرده و حالا باید طالبان مسئولیت‌شان را درک کنند.

آقای دانش گفت، امیدواری افغان‌ها در تناسب با هر زمان دیگر به صلح بیشتر شده‌است و حکومت موانعی را که در برابر این روند وجود داشت، برطرف کرده‌است.

زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان
زندانیان رها شده‌ی طالبان توسط حکومت افغانستان

هرچند آقای دانش در مورد این موانع چیزی نگفت، اما حکومت افغانستان آشکارا برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برخی از شرایط طالبان را پذیرفته است که آخرین مورد آن رهایی ۵،۰۰۰ زندانی طالب بود.

سرور دانش که روز پنج‌شنبه (۲۰ سنبله) در مراسمی به مناسبت روز جهانی هوای پاک سخنرانی می‌کرد، گفت که حالا تمام مسئولیت به طالبان بر می‌گردد که باید صادقانه عمل کنند.

آقای دانش افزود: "روندی‌که امروز به‌خاطر تحقق صلح آغاز شده‌است، مورد اجماع و اتفاق تمام شهروندان کشور است. دولت افغانستان هم با تمام امکانات از این پروسه حمایت کرده و برای اعتماد سازی هم موانع برطرف شده‌است. اکنون بر گروه طالبان و گروه‌های مقابل صلح است تا واقعاً مسئولیت خود را درک کنند، اگر در ادعای خود صادق استند به زودترین فرصت به میز مذاکره حاضر شوند."

زخمی انفجار بر کاروان موترهای امرالله صالح در کابل
زخمی انفجار بر کاروان موترهای امرالله صالح در کابل

آقای دانش این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که روز گذشته حمله بمی بر امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور در کابل صورت گرفت که در نتیجه آقای صالح سطحی زخمی شده و شماری از غیر نظامیان کشته و یا هم زخمی شدند.

هرچند طالبان دست داشتن‌شان را در این حمله رد کرده‌اند، اما مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان گفته است که با توجه به چگونگی حمله و مواد کار گرفته شده در آن، این حمله مشابه به حمله‌های است که قبلاً مسئولیت آن‌ را شبکۀ حقانی به عهده می‌گرفت.

حکومت در حالی خواهان آغاز مذاکرات از طالبان است که وزارت داخله افغانستان می‌گوید، این گروه در یک هفتۀ گذشته ۳۸۶ حمله را انجام داده‌است.

به‌گفتۀ طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله در این حمله‌ها ۴۹ غیر نظامی کشته شدند و ۴۹ غیر نظامی دیگر زخم برداشته اند.

آقای آرین می‌گوید: "در حملات هفتۀ گذشته طالبان که در ۲۲ ولایت انجام داده‌اند، بیشترین تلفات در ولایت‌های کندهار و زابل به مردم رسیده‌است."

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله

اما طالبان دلیل تأخیر در مذاکره را عدم رهایی شماری از زندانیان‌شان خوانده و می‌افزایند که نزدیک به ۶۵ طالب هنوز هم در بند حکومت افغانستان است.

پیش از این محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر این شمار را به رادیو آزادی ۱۰۰ تن گفته است، اما حکومت افغانستان می‌گوید، زندانیانی را آزاد کرده‌است که طالبان خواهان رهایی آنان شده بودند.

حکومت افغانستان می‌گوید، آنان برای مذاکرات آمادگی کامل دارند و هیئت که برای مذاکره با طالبان تعیین شده‌است از نزدیک به دو هفته انتظار آغاز مذاکرات را می‌کشند

XS
SM
MD
LG