لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

'نوعیت مواد و حمله بر امرالله صالح، مشابه حمله‌های شبکه حقانی است'


حملۀ دیروز (چهارشنبه،۲۰ سنبله) بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری در کابل
حملۀ دیروز (چهارشنبه،۲۰ سنبله) بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری در کابل

وزارت داخله ادعا کرد که در حملۀ دیروز (چهارشنبه،۲۰ سنبله) بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری مواد انفجاری به کار رفته که پیش از این بیشتر در حمله‌هایی انجام شده از سوی شبکۀ حقانی استفاده شده است.

حمله بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری و دخیل دانستن شبکه حقانی در آن از سوی سرپرست وزارت داخله واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخته است.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان چند ساعت پس از حمله بر کاروان موترهای حامل امرالله صالح در تایمنی شهر کابل گفت: "نوعیت مواد و حمله مشابه به سایر حملاتی است که شبکه حقانی در گذشته مسئولیت می‌گرفت."

آقای اندرابی در صفحه توییترخود نوشته است، اطلاعات ابتدایی نشان می‌دهد که در این حمله از مواد منفجره نوع (RDX-HMS + Nitroglycerin) استفاده شده است.

زمانی که «آر‌دی‌ایکس» با «اچ‌ام‌‌اکس» یا مواد منفجره مشابه دیگر به آن مخلوط شود، قدرت شتاب آن بسیار افزایش می‌یابد.

گفته شده که این مواد منفجره و ترکیباتی که با آن مخلوط می‌شوند، تنها در اختیار حکومت‌ها بوده و تهیه آن از بازار گران و کار دشوار است.

طالبان گفته اند که این رویداد هیچ ربطی با این گروه ندارد.

تا حالا کدام گروهی دیگری نیز مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

در این حال می‌گوید که نهاد‌های کشفی افغانستان هنوز توانایی تشخیص مواد انفجاری را ندارند و ربط دادن این حمله به شبکه حقانی به گفته او روند جاری صلح را متاثر می‌کند.

باری عارض کارشناس امنیتی
باری عارض کارشناس امنیتی

او می‌افزاید: "من فکر می‌کنم که توانایی در لابراتوارهای بخش‌های امنیتی‌ما در حدی نخواهد بود که مواد انفجاری را تثبیت کند. این‌که حمله اخیر را به شبکه حقانی ربط می‌دهند، درست نخواهد بود. بخاطری که در افغانستان درحال حاضر روند جنگ و صلح ادامه دارد."

اما تمیم عاصی معین پیشین وزارت دفاع می‌گوید که تشخیص نوعیت مواد انفجاری پس از رویداد کار دشواری نیست و نهادهای کشفی افغانستان این کار را می‌توانند.

آقای عاصی می‌گوید که توانایی انجام حملات در شهرها را شبکه حقانی دارد و هر گروه دیگری که اگر دست به حمله در شهرها می‌زند، نیاز به همکاری این شبکه دارد.

یک زخمی از حملۀ (چهارشنبه،۲۰ سنبله) بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری
یک زخمی از حملۀ (چهارشنبه،۲۰ سنبله) بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری

آقای عاصی افزود: "شبکه حقانی بازوی نظامی طالبان است و یگانه شبکه ای است که قدرت و قابلیت انجام عملیات‌ها در داخل شهرهای بزرگ افغانستان را دارد، به‌ویژه در شهر کابل. هر گروه دیگری که بخواهد در داخل شهرها حمله‌ها را انجام دهد باید با این شبکه تماس بگیرد و از تسهیلات آن استفاده کند."

آقای عاصی اما افزود که تشخیص نوعیت مواد منفجره کار بسیار مهمی نیست بلکه مهم به گفته او این است که نهادهای مسئول اقدام‌های پیشگیرانه داشته باشند.

با این حال کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که شبکۀ حقانی در آن سوی خط دیورند فعالیت دارد و می‌تواند به انواع مواد انفجاری به آسانی دست یابد.

میرحیدر افضلی رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، موادی انفجاری که در رویداد دیروز استفاده شده، دسترسی به آن در بازار امکان ندارد.

در انفجار مواد منفجره از پیش کارگذاری شده بر کاروان موترهای امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری آقای صالح از ناحیه دست سحطی زخمی شد و صورتش نیز اندک آسیب دیده است.

وزارت داخله افغانستان گفته که در این رویداد بیش از ۱۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر به‌شمول شماری از نگهبانان آقای صالح زخمی شده اند.

XS
SM
MD
LG