لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

آبده تاریخی منسوب به آرامگاه حضرت علی در بلخ بازسازی می‌شود


آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ
آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ

آبده تاریخی منسوب به زیارت حضرت علی در بلخ بازسازی و ترمیم می‌شود.

ریاست شهرسازی و اراضی زون شمال کار بالای بازسازی و مرمت‌کاری زیارت منسوب به حضرت علی در بلخ را آغاز کرده‌است.

شیرشاه هوتک، رئیس این اداره به رادیو آزادی گفت که کار بازسازی و مرمت‌کاری زیارت حضرت علی یا مسجد آبی به فرمان رئیس جمهور محمداشرف غنی از بودیجه انکشافی حکومت ساخته می‌شود.

او گفت که به طور مجموعی ۱۱۹ میلیون افغانی به باسازی و مرمت‌کاری مسجد آبی (روضه شریف) در بلخ تخصیص یافته است.

ترمیم‌کاری تعمیر مقبره حضرت علی، بازسازی دیوار احاطه‌ای آن، ترمیم دروازه‌ها، حوض‌های آب، چهارباغ روضه شریف و پیاده روهای آن شامل پروژه بازسازی و مرمت کاری این زیارتگاه است.

آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ
آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ

آقای هوتک در رابطه گفت: "کار این پروژه آغاز شده و تا چهار یا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد. ساخت این زیارتگاه از اهمیت زیاد مذهبی و معنوی برخوردار است."

زیارت منسوب به حضرت علی پنجصد سال قبل از امروز در زمان سلطان‌حسین بایقرا اعمار شده و در ساخت آن از روش معماری تیموریان استفاده شده‌است.

این مکان مقدس علاوه براینکه به دلیل منسوب بودن به آرامگاه خلیفه چهارم اسلام حضرت علی برای مسلمانان جهان از اهمیت زیادی برخوردار است یکی از آبده‌های مهم تاریخی افغانستان نیز شمرده می‌شود.

آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ
آرامگاه حضرت علی در ولایت بلخ

روضه شریف در بلخ در کناره مناره‌های بزرگ تاریخی، یک کبوتر خانه و یک قبرستان کوچک نیز دارد که مقبره‌های شخصیت‌های مشهور تاریخ سیاسی افغانستان مانند وزیر محمد اکبر خان و امیرشیر علی را در خود جا داده است.

گنبد آرامگاه منسوب به حضرت علی در بلخ در سال ۱۳۹۵ به دلیل حمله انفجاری بر قونسلگری آلمان در بلخ صدمه دید و متزلزل شد.

این زیارت یکی از جاذبه‌های مهم توریستی اسلامی در افغانستان به شمار می‌رود و از شهرت جهانی برخوردار است.

ولایت بلخ در مرکز شمال افغانستان است که در مسیر تاریخ از مهمترین شهرهای این کشور به شمار رفته و علاوه بر واقع شدن آرامگاه حضرت علی در اینجا، این ولایت به دلیل داشتن صدها آبده تاریخی و زیارتگاه‌ها از شهرت جهانی برای توریزم در افغانستان برخوردار است.

XS
SM
MD
LG