لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۹

وزارت داخله: مبارزه با مواد مخدر نیازمند کار مشترک است


آرشیف، معتادان مواد مخدر در ولایت فراه
آرشیف، معتادان مواد مخدر در ولایت فراه

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، موفقیت مبارزه با مواد مخدر نیازمند آن است که تمامی ادارات دولت افغانستان مسئولیت‌های‌شان را انجام دهند.

قانون مبارزه با مواد مخدر، تشکیل کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر را پیش‌بینی کرده که شامل ۲۴ وزارت‌خانه و اداره دولتی است که تمامی این ادارات مکلف شده‌اند تا مشترکاً در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت کنند.

حالا وزارت امور داخله افغانستان از کم کاری برخی از این ادارات در امر مبارزه با مواد مخدر شکایت دارد و می‌گوید، آن‌ها روی میکانیزمی کار می‌کند که بر بنیاد آن هر وزارت مسئول خواهد بود تا در حوزۀ کاری خود با عوامل مواد مخدر مبارزه کند.

محمد هاشم اورتاق معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، در جلسه اخیر کمیسیون مبارزه با مواد مخدر تصمیم گرفته شد تا نهادهای مسئول به گونۀ همزمان با کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر مبارزه کنند."

محمد هاشم اورتاق، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله
محمد هاشم اورتاق، معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله

آقای اورتاق گفت: "معیشت بدیل را باید در اولویت قرار دهیم تا در کشت، تولید و استفاده از مواد مخدر کاهش به وجود آید. ما با تمامی بخش‌ها به شمول وزارت معارف، تحصیلات عالی، حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ که نیازمند کار مشترک است، برنامه‌های خود را هماهنگ می‌سازیم. جلسات مشترک ماه یک بار برگزار می‌شود و در جریان آن برنامه‌های مشترک ترتیب و روی تفاهم‌نامه‌ها کار صورت می‌گیرد. با استفاده از این برنامه‌ها بگونه مشترک در بخش کشت، تولید و تداوی معتادان مواد مخدر مسئولیت خود را انجام می‌دهیم."

جوانان و افراد بیکار جامعه اقشار آسیب‌پذیر در برابر مواد مخدر خوانده می‌شوند که به گفته وزارت امور داخله، نیاز است تا وزارت‌های مربوطه با آگاهی‌دهی به جوانان و نیز ایجاد زمینه شغلی برای افراد بیکار، آنان را از قرار گرفتن در معرض خطر اعتیاد به مواد مخدر، نجات دهند.

هارون رشید شیرزاد معین پیشین مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، با توجه به تهدید جدی مواد مخدر به جامعه، یک وزارت به تنهایی نمی‌تواند با آن مبارزه کند، بلکه نیاز است تا یک استراتژی جامع در بخش مبارزه با مواد مخدر ترتیب و برای هر وزارت مسئولیت مشخص سپرده شود. "

آرشیف، معتادان مواد مخدر در افغانستان
آرشیف، معتادان مواد مخدر در افغانستان

مبارزه با مواد مخدر مسئولیت یک سکتور نیست. مشکل ضعف در تعهد سیاسی برای مبارزه با مواد مخدر و عدم تعیین شاخص‌ها و مسئولیت‌ها برای تمام وزارت‌هاست.

همچنان مبارزه با فساد و تقویت حکومت‌داری در مرکز، ولایات و سطح ولسوالی‌ها می‌تواند موفقیت مبارزه با مواد مخدر را تضمین کند."

دو سال قبل، بعد از آمدن تعدیلات، قانون مبارزه با مواد مخدر، کمیسیون عالی مبارزه علیه مواد مخدر را که متشکل از ۲۴ ادارۀ حکومتی است، مکلف کرد تا سالانه یکبار جلسۀ عمومی این کمیسیون را به ریاست رئیس جمهور یا یکی از معاونین وی برگزار کنند.

نشست‌های فرعی این کمیسیون توسط وزارت داخله در هر ماه یکبار تشکیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG