لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

۱۹ سال حضور ناتو در افغانستان؛ خروج این نیروها چی تأثیری روی اوضاع خواهد داشت؟


آرشیف، نیروهای ناتو در حال آموزش نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای ناتو در حال آموزش نیروهای امنیتی افغانستان

امروز جمعه یازدهم سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی است. از حضور ناتو در افغانستان نزدیک به ۱۹ سال سپری می‌شود.

حملۀ یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ به امریکا، پای نیروهای امریکا و ده‌ها متحد دیگر ناتو را به افغانستان کشاند، حملۀ که گفته می‌شود شبکه القاعده در افغانستان طرحش را ریخته بود.

حالا پس از حدود دو دهه، با تصمیم امریکا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان، سایر اعضای ناتو نیز با انتخاب مشابهی روبه‌رو شده‌اند.

در موافقتنامۀ امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری امسال در دوحه پایتخت قطر امضا شد، آمده که امریکا تمام نیروهایش را از افغانستان ظرف ۱۴ ماه بیرون می‌کند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

امریکا به اساس این توافق، شمار نیروهای خود را در افغانستان در ماه جون به ۸،۶۰۰ تن کاهش داد.

امین‌الله حبیبی مشاور پیشین ناتو در افغانستان است.

وی به رادیو آزادی گفت که خروج نیروهای امریکایی از این کشور، بر مأموریت ناتو هم تأثیر می گذارد.

آقای حبیبی افزود: "خروج احتمالی نیروهای امریکایی از افغانستان به معنی ختم مأموریت ناتو در افغانستان خواهد بود، بخاطری که حضور ناتو در واقع بستگی به حضور ایالات متحدۀ امریکا دارد و هیچ کشوری دیگر غیر از ایالات متحدۀ امریکا در دنیا نیست که بتواند جای امریکا را در افغانستان پُر کند."

آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان
آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان

کشورهای عضو ناتو دو سال پیش در بارۀ تمویل نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تا سال ۲۰۲۴ توافق کردند. در اعلامیۀ مشترک ناتو و افغانستان بر ادامۀ حمایت ناتو از نیروهای آن کشور تأکید شده‌است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو هنگام صدور این اعلامیه در ۲۹ ماه فبروری در کابل گفت که برای حمایت از روند صلح، ناتو حضورش را در افغانستان کاهش می‌دهد اما این کاهش مشروط و وابسته به وضعیت خواهد بود.

ستولتنبرگ در گفتگو با رادیو آزادی در ماه اپریل، بر پشتیبانی ناتو از قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بار دیگر تأکید کرد.

وی گفت: "متحدین ناتو در قبال افغانستان متعهد می‌مانند، ما به طور واضح بیان کرده‌ایم که به حمایت خود دوام خواهیم داد. مأموریت آموزشی و مشوره‌دهی و تمویل نیروهای افغان را ادامه خواهیم داد. در عین حال ما به طور واضح اظهار کرده‌ایم که هدف ناتو حضور همیشگی در افغانستان نیست بلکه هدف ناتو ایجاد شرایط برای صلح پایدار و ثبات در افغانستان است. بدین لحاظ ما از تلاش‌های صلح قویاً حمایت می‌کنیم."

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

مشاور پیشین ناتو در افغانستان به این باور است که تعهد ناتو در بارۀ تمویل نیروهای افغان پا برجا خواهد ماند.

به گفتۀ او، با ادامۀ کمک مالی ناتو، نیروهای افغان می‌توانند امنیت کشور شان را تامین کنند.

بربنیاد آمار که در صفحۀ انترنیتی ناتو موجود است، شمار نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان به بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن می‌رسد و اضافه از نصف آن‌ها امریکایی هستند.

جنرال فرانک مکنزی قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا به تازگی گفته که شمار نظامیان امریکایی در افغانستان تا ماه نومبر به ۴،۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG