لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴
مراسم افتتاح مذاکرات بین افغانان در دوحه پایتخت قطر
مراسم افتتاح مذاکرات بین افغانان در دوحه پایتخت قطر

'هیئت‌های مذاکره‌کننده در قطر' نخستین نشست شان‌را برگزار کردند

گروهای تماس هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان دیشب اولین جلسه شان‌را برگزار کردند.

گروهای تماس هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان دیشب اولین جلسه شان‌را برگزار کردند.
گفتگوها میان گروه‌های تماس حکومت افغانستان و مذاکره کننده‌گان طالبان آغاز شده و امروز هم ادامه میابد.

هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان ناوقت شام جمعه به دوحه رسید.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌گوید، در مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان نه میانجیگری و نه هم تسهیل کنندۀ سهم خواهد داشت، بلکه به گفتۀ او این بار خود افغان‌ها در مورد یک نقشه راه سیاسی برای خاتمۀ جنگ باید توافق کنند.

خلیل‌زاد این را جمعه (۲۱ سنبله) در یک کنفرانس تلفونی در آستانه آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه طالبان به خبرنگاران گفت: "حالا ما به مرحلۀ وارد می‌شویم که به مالکیت و رهبری افغان‌ها است و در این مرحله نه میانجیگری است و نه هم تسهیل کننده، زمانی که افغان‌ها با هم می‌بینند میان هم صحبت خواهند کرد، ما آماده کمک استیم در صورتی که به کمک ما نیاز باشد و هر دو طرف را نظارت خواهیم کرد و اگر به کمک ما نیاز هم نباشد خوب است بلکه تشویق کننده خواهد بود."

بیشتر در این باره:

هیئت گفت‌وگو کننده حکومت افغانستان به قطر رفت

هیئت مذاکره کنندۀ دولت افغانستان ناوقت شام جمعه برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه پایتخت قطر رسید.

ریاست این هیئت را عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی به عهده دارد.

در ترکیب این هیئت همچنان محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه و سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح افغانستان شامل اند.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا در این گفت‌وگو‌ها شرکت می‌کند او مذاکرات بین‌افغان‌ها را تاریخی خوانده و گفته که مذاکرات دشواری خواهد بود.

ایالات متحده و طالبان در اواخر ماه فبروری امسال پس از حدود ۱۸ ماه مذاکرات به یک توافق دست یافتند که یکی از موارد عمده آن خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان است.

شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، آن‌ها در مرحله دوم این مورد قرار دارند: "براساس توافق با طالبان و تفاهم با حکومت روی کاهش نیرو‌های ما بگونه مشروط صحبت شده نه تنها نیرو‌های امریکایی بلکه نیرو‌های قوای ائتلاف و اعضای ناتو همچنان، در حال حاضر ما در مرحله دوم استیم، در مرحله اول شمار نیروی‌های ما به ۸۶۰۰ کاهش یافت و در مرحله دوم تا به ۴۵۰۰ می‌رسد که در اواسط اکتوبر و نومبر اجرا می‌شود و ما اکنون در آن مرحله استیم."

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرد که دولت افغانستان و طالبان با رسیدن به یک توافق بتوانند مشترکاً در برابر گروه‌های دیگر مانند داعش مبارزه کرده و جلو فعالیت این گروه را در افغانستان بگیرند.

شکست گروه داعش در اچین توسط نیروهای افغان

مذاکرات بین دولت افغانستان و گروه طالبان پس از یک تاخیر طولانی برگزار می‌شود.

مراسم افتتاحیه این مذاکرات روز شنبه (۲۲ سنبله) در دوحه اما گفت‌وگو‌های رسمی به روز دوشنبه میان هیئت دو طرف آغاز خواهد شد.

۱۵:۲۹ ۲۳.۶.۱۳۹۹

۱۵:۲۸ ۲۳.۶.۱۳۹۹

۱۵:۲۸ ۲۳.۶.۱۳۹۹

۱۵:۱۰ ۲۳.۶.۱۳۹۹
مذاکرات صلح افغانستان در قطر
مذاکرات صلح افغانستان در قطر

گفت‌وگوهای حکومت افغانستان و طالبان؛ 'بحث روی کاهش خشونت اولویت خواهد بود'

یک روز پس از اعلام مواضع دو طرف مذاکرات صلح افغانستان، نگرانی‌ها و امیدواری‌های متفاوتی در میان اقشار مختلف مردم مطرح شده است.

در کنار خوشبینی‌ها برای آغاز مذاکرات صلح میان حکومت و گروه طالبان، برخی نگرانی‌ها نیز از سوی اقشار گوناگون جامعه مطرح شده است.

شماری نگران از دست رفتن کار خود هستند و برخی دیگر می‌گویند که مبادا دست‌آوردهای چند ساله مورد معامله قرار گیرند.

سروشه سادات آرایشگر در شهر مزار شریف از گفتگوهای صلح استقبال می‌کند، اما می‌گوید که به هیچ وجه حاضر نیست که کارش را از دست دهد.

آرشیف

بانو سادات می‌گوید: "برای ما در گفتگوهای صلح ادامه کار زنان بسیار مهم است و ما باید به هیچ وجه کار خود را از دست ندهیم چون نفقه خانواده خود را باید به دست بیاوریم."

بختاور ۶۳ ساله باشنده ولایت بامیان می‌گوید که فرزند خود را در جنگ‌ از دست داده و حالا تامین صلح دایمی مهم‌ترین خواستش است.

او افزود: "بسیار انسان‌کشی صورت گرفت. پسر من هم در کندهار کشته شد. دیگر جنگ بس است؛ چون در جنگ فرزندان غریب کشته می‌شوند."

احمد جوان دکانداری در شهر کندز می‌گوید که صلح خواست همه افغان‌ها است، اما تاکید می‌کند که در مذاکرات صلح دو طرف باید به دستاوردهای سال‌های اخیر توجه کنند.

آرشیف

او افزود: "در گفتگوهای صلح باید دستاوردها نادیده گرفته نشود و به تمام خواست‌های مردم باید پاسخ مثبت داده شود."

در بدخشان نیز جوانان خواستار تامین صلح دایمی هستند، اما می‌گویند که حقوق اساسی هر فرد باید در گفتگوهای صلح مد نظر باشد.

لیلی تابش خبرنگار در شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان می‌گوید:"صلح آرزوی دیرینه مردم افغانستان است. من به‌عنوان زن خبرنگار می‌خواهم که حقوق اساسی، پیشرفت‌ها و دستاوردها در نظر گرفته شود. در مذاکرات باید حقوق زنها به موضوع اساسی باشد."

در همین حال فعالان سیاسی و مدافعان حقوق زن در کابل می‌گویند که رعایت حقوق بشری در مذاکرات صلح یک امر حتمی است.

مرضیه پناهی از جوانانی است که در سال‌های اخیر در راه دفاع از حقوق زنان کار کرده است. او بر جمهوریت، آزادی بیان و رسانه‌ها تاکید می‌کند: "از هیئت مذاکره خود می‌خواهم که به نمایندگی از من از ارزش‌ها، جمهوریت و از آزادی‌ها دفاع کنند و از گروه مقابل (طالبان) می‌خواهم که حقیقت را بپذیرند."

ثنا نیکزاد، فعال مدنی در ولایت پروان، تامین صلح را مهم‌ترین نیاز افغانستان می‌داند و می‌گوید که پس از دست یافتن افغانها به صلح برای زنها باید در بخش‌های گوناگون زمینه فعالیت فراهم شود.

او می‌افزاید: "زمانی که صلح بیاید، باید حقوق زنها برای‌شان داده شود. جامعه در بخش‌های گوناگون مانند: طب، اقتصاد، مسایل فرهنگی و خبرنگاری و در هر عرصه به زنان نیاز دارد."

گفتگوهای رو در رو میان تیم‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان قرار است فردا در قطر آغاز شود.

با آنکه تا حالا موضوع‌های این نشست مشخص نشده، اما هیئت مذاکره‌کننده حکومت گفته که اولین موضوع بحث آتش‌بس خواهد بود. همچنین شهروندان افغان بر حفظ دست‌آوردهای ۱۹ ساله در بخش‌های گوناگون تاکید دارند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG