لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

هشت صبح: مردم امیدوارند خبرهای خوش بشنوند


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب خبری و تحلیلی خود به بررسی گفت‌وگوهای بین‌افغان‌ها در قطر پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در مورد آغاز مذاکرات صلح در قطر نوشته که مردم امیدوار اند که خبرهای خوشی بشنوند و این گفت‌وگوها نتایج مثبت در پی داشته باشد.

روزنامه نوشته که مردم در آرزوی رسیدن به صلح هستند و این موضوع برای آن‌ها بسیار مهم است.

به نوشته هشت صبح، مردم و حکومت افغانستان، امریکا و کشورهای منطقه و جهان از روند صلح و آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها استقبال کرده‌اند.

روزنامه افزوده که آتش‌بس شرط اساسی در گفت‌وگوهای صلح است و حالا دیده شود که دو طرف مذاکره‌کننده این موضوع را تا چه حدی در نظر می‌گیرند.

هشت صبح می‌نویسد که نشست مقدماتی امروز در قطر زمینه‌ساز موضوع اصلی گفت‌وگوها میان دو طرف است.

روزنامه معتقد است که هنوز محل گفت‌وگوهای اصلی مشخص نشده، اما قطر و شماری از کشورهای دیگر تلاش می‌کنند که مذاکرات تا ماه نومبر در دوحه ادامه یابد.

  • هیواد

روزنامه هیواد نیز به موضوع گفت‌وگوهای صلح در قطر پرداخته و نوشته است که هیئت مذاکره‌کننده حکومت در آغاز موضوع آتش‌بس را مطرح می‌کند. نویسنده افزوده که طالبان همواره در موضوع صلح وقت‌کشی کرده‌اند و گفت‌وگوهای صلح را به خواست دشمنان افغانستان به تاخیر انداخته‌اند.

این روزنامه دولتی می‌نویسد که امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات و نتایج مثبت آن بسیار زیاد است، بخاطری که به نوشته روزنامه انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نزدیک است و مقام‌های آن کشور تلاش دارند که این مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

این روزنامه نوشته که حالا امریکا برای موفقیت روند صلح افغانستان، پاکستان را نیز زیر فشار گرفته و ممکن است مایل باشد که امتیازاتی نیز به آن کشور بدهد.

هیواد همچنین می‌نویسد که تا حالا مشخص نیست که به پاکستان در روند صلح افغانستان چه امتیازی داده خواهد شد، اما به نوشته روزنامه افغان‌ها به هیچ وجه بر سر منافع ملی خود معامله نمی‌کنند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که حالا امیدواری‌ها برای صلح بیشتر شده است.

روزنامه نوشته که گفت‌وگوها میان دو طرف نفس‌گیر خواهد بود، اما با توجه به فشارهای امریکا، نتایج مثبت در پی خواهد داشت.

آرمان ملی نوشته که هیئت حکومت افغانستان از دستاوردها، آزادی بیان و حقوق بشر در مذاکرات صلح با جدیت دفاع خواهد کرد. اما نویسنده در اخیر توصیه کرده که دو طرف مذاکره‌کننده باید از نرمش کار بگیرند تا گفت‌وگوها به نتیجه مطلوب برسد.

XS
SM
MD
LG