لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

برخی باشنده‌های پنجشیر: طالبان در ولسوالی‌های مرزی سربازگیری می‌کنند


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان

پس از ورود طالبان به مناطق مرزی پنجشیر در هفته گذشته، نگرانی شماری از مردم این ولایت رو به افزایش گذاشته است.

هفته گذشته شماری از جنگجویان گروه طالبان از ولایت لغمان وارد ولسوالی آبشار پنجشیر شدند.

باسط امیری، باشنده ولسوالی دره پنجشیر، می‌گوید: "چند روز قبل در منطقه قلاتری ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر بین مردم و طالبان درگیری صورت گرفت. طالبان از طرف لغمان و نورستان حمله کرده بودند به ولسوالی آبشار. در ولسوالی پریان گروه طالبان جوانان را تشویق میکنند که به آنها بپیوندند. بسیاری از مردم از این ناحیه نگرانی دارند. خواست ما از حکومت محلی ولایت پنجشیر این است که در این راستا توجه جدی کند."

نورخدا فانوس، باشنده دیگر ولایت پنجشیر از حکومت محلی این ولایت می‌خواهد که از ورود طالبان به محلات مرزی پنجشیر جلوگیری کند: ​"خبرها به گوشه و کنار میرسد که طالبان در ولسوالیهای مرزی به سربازگیری پرداختهاند؛ مثلاً در ولسوالی پریان و آبشار تا با آنها یکجا شوند. مردم میترسند که خدا نخواسته پنجشیر هم ناامن شود. از دولت تقاضا داریم که نیروی امنیتی را به مرزها بفرستد تا به مشکلات مردم رسیدگی کنند و نگذارند که طالبان به مردم آزار برسانند."

مقام‌های حکومت محلی ولایت پنجشیر به این باور هستند که امنیت در این ولایت در همکاری با مردم مثل گذشته تأمین خواهد بود.

منصور عنابی، سخنگوی والی پنجشیر به رادیوآزادی گفت: ​"پنجشیر ولایت امن میباشد. مردم با نیروی امنیتی در تامین امنیت همکار هستند. حتی در مزرهای ولایت پنجشیر مردم با نیروهای امنیتی کمک میکنند. چند روز قبل گروه از طالبان با استفاده از تاریکی شب وارد ساحات دور دست ولسوالی آبشار شدند که با واکنش مردمی و نیروهای امنیتی روبهرو شدند. بیشتر از ۲۰ دقیقه در منطقه مقاومت نتوانستند و پا به فرار گذاشتند."

سه سال پیش هفت مهاجم انتحاری گروه طالبان وارد پنجشیر شدند و ساختمان دفتر والی را به آتش کشیدند.

در آن حمله به جز مهاجمان، به کسی دیگر آسیبی نرسید.

یک سال پس از آن در دروازه پنجشیر نیز انفجار انتحاری روی داد و به نیروهای امنیتی تلفاتی وارد کرد.

XS
SM
MD
LG