لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

نشست افتتاحیه گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه برگزار شد


نشست افتتاحیه گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر
نشست افتتاحیه گفتگوهای صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر

نشست افتتاحیه گفتگوهای صلح افغانستان با حضور نمایندگان حکومت و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

دوحه پایتخت قطر امروز میزبان گفتگوهای صلح افغانستان بود، اما در این روز از حملات وانفجارهایی در برخی ولایات افغانستان خبر داده شد.

وزارت دفاع افغانستان گفته که حفاظت از امنیت مردم و تاسیسات وظیفه نیروهای این وزارت است و حملات گروه‌های تروریستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

به رادیو آزادی گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از خاک‌شان دفاع می‌کنند. به هر عمل دشمن جواب سخت و دندان‌شکن داده می‌شود. به هر جای افغانستان که پلان حملات تروریستی داشته باشند، هدف نیروهای افغان قرار می‌گیرند. ما در ۲۴ساعت گذشته ده‌ها حمله دشمن را به عقب زده‌ایم که تلفاتی هم داشته است."

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

این در حالی است که در ۲۴ ساعت گذشته گزارش‌هایی از ناامنی در برخی ولایات خبر داده شده است.

فریدالله دهقان، سخنگوی پولیس ولایت کنر به رادیو آزادی گفته که روز شنبه در اثر انفجاری در ولسوالی غازی‌آباد دو غیرنظامی کشته شدند.

دفتر پولیس کندهار هم گفته که طالبان دیشب تلاش کردند که در ولسوالی شاه‌ولی کوت بمب کنارجاده‌ای کار بگذارند.

به گزارش این دفتر، دیروز در همین منطقه کسانی که برای تفریح آمده بودند، هدف انفجار بمب قرارگرفتند. که درنتیجه دو غیرنظامی کشته شدند.

همچنین دیشب هم طالبان در قریه چین‌زایی ولایت تخار به نیروهای پولیس شاهراه حمله کردند. در این حمله یک افسر پولیس و محافظش کشته شدند.

دو نیروی افغان و ۹ طالب مسلح در تخار کشته شدند

به گفته مسئولان و مردم محل 9 عضو گروه طالبان نیز در این رویداد کشته شدند.

در همین حال مطیع‌الله احسان، ولسوال منگجگ ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفته که طالبان دیشب به نیروهای امنیتی حمله کردند که با پاسخ نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند. به گفته او، در درگیری میان دو طرف، صدها خانواده آواره شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که درگیری را نیروهای امنیتی آغاز کردند و نیروهای طالبان در حالت دفاعی قرار دارند. به گفته او، در حال حاضر درگیری در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار نیز جریان دارد.

در همین حال، کارشناسان امنیتی می‌گویند ادامه درگیری بین دو طرف می‌تواند بر گفتگوهای صلح اثر بگذارد.

دولت وزیری، سخنگوی پیشین وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت: "این گفتگوها به این خاطر است که به جنگ نقطه پایان گذاشته شود. هرگاه دو طرف برای آوردن صلح صادق باشند، نخست باید به آتش‌بس توافق کنند. هرگاه دو طرف به جنگ و کشتار ادامه بدهند، آوردن صلح کار دشواری خواهد بود. امید افغان‌ها این است که نخست در مورد آتش‌بس گفتگو شود."

هیئت حکومت برای گفتگو با نمایندگان گروه طالبان دیروز وارد قطر شد. عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه، که در رأس این هیئت به دوحه رفته، گفته که در گفتگوها بر برقراری آتش‌بس تأکید خواهد شد.

XS
SM
MD
LG