لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

نشست گروه‌های تماس حکومت و طالبان؛ 'روی اصول کاری جلسات و تقسیم اوقات بحث شد'


مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای بین افغانان در قطر

گفتگوها میان گروه‌های تماس حکومت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان دیشب آغاز شده و امروز هم ادامه میابد.

در این نشست روی آجندای عمومی، تقسیم اوقات و مسایل دیگر مربوط بحث‌های صورت گرفت. هر دو جانب از پیشرفت سخن می‌گویند، ولی معلوم نیست که گفتگوهای اصلی چی وقت آغاز می‌شود.

اما یک منبع آگاه حکومت افغانستان که به‌خاطر حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام برده شود به رادیو آزادی می‌گوید که گفتگوهای اصلی امروز آغاز نمی‌شود و ممکن برای چند روز به تأخیر بیافتد.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام دیروز در صفحه توییترش نوشته بود، در اولین نشست گروه تماس روی اصول کاری جلسات آینده و تقسیم اوقات گفتگوها صحبت می‌شود.

محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

باوجود آنکه وی این‌را نگفته که این گفتگوها دقیقاً مشمول چیست، ولی فیض محمد زلاند یکی از ناظرین و شرکت کننده‌گان نشست می‌گوید گفتگوهای گروه‌های تماس هنوز نهایی نشده است.

او ‌افزوده است: "گروه تماس روی حل مشکلات تخنیکی دو طرف و در باره مدیریت آغاز و ختم بحث‌ها صحبت داشت. بحث نهایی‌که تهیه آجندا است تاحال تکمیل نشده با تشکیل سکرتریت‌ها در هردو طرف و تهیه تقسیم اوقات بحث‌هایی شده است."

نادر نادری یکی از اعضای هیئت‌های مذاکراتی حکومت افغانستان نیز گفته که پیشرفتی در بحث‌هایی روی تقسیم اوقات گفتگوها و دیگر مسایل مربوط صورت گرفته است. نادری نیز در این مورد در صفحه توییترش جزییات زیاد نداده است.

توقع می‌رود این گفتگوها که شماری از مقامات خارجی و نماینده‌گان سازمانهای بین‌المللی آن‌را تاریخی عنوان کرده اند، منتج به ختم جنگ در افغاستان شود.

مولوی عنایت‌الله بلیغ یکی از اعضای هیئت‌ مذاکراتی حکومت افغانستان می‌گوید، هدف هردو جانب ختم کشتار افغان‌هاست.

مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه گفت‌وگوهای بین افغانان در قطر

آقای بلیغ می‌افزاید: "فضا خوب است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم. آرزو داریم که به جنگ، افغان‌کشی و خونریزی نقطه پایان بگذاریم. به این نتیجه رسیده ایم که هردو طرف نیت نیک دارند."

گفتگوهای بین‌الافغانی به روز شنبه رسماً افتتاح شد و در آن‌روز تخمین این بود که امروز دوشنبه مذاکره کننده‌گان دو جانب باهم گفتگوهای مستقیم را آغاز کنند ولی به نظر می‌رسد بحث‌های عمومی روز دیگری آغاز شود .

امیدورای‌های موجودند ولی شرکت کننده‌گان می‌گویند این گفتگوهای پیچیده، دشوار و طولانی خواهند بود.

XS
SM
MD
LG