لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۲

ولسی جرگه سرپرست‌های وزارت داخله و ریاست امنیت ملی را استجواب کرد


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان
شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

نمایندگان مجلس با فراخواندن مسئولان نهادهای امنیتی، اجرای برنامه "میثاق امنیتی" را در تأمین امنیت شهر کابل بی‌اثر خواندند.

ولسی جرگه روز دوشنبه مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله و احمدضیا سراج سرپرست اداره امنیت ملی را در این مورد استجواب کرد.

استجواب آنها در جلسه عمومی مجلس با اعتراض نمایندگان همراه بود.

عبدالستار حسینی و مهدی راسخ، اعضای مجلس گفتند: "در مورد میثاق امنیتی وضاحت بدهید که در این چه کسانی شاملاند و آیا مورد تایید ارگانهای استخباراتی و کشفی هستند و به نفع نظام کار میکنند؟ آیا به مردم و نظام مفید تمام میشوند؟"

"این افراد که به نام مثیاق امنیتی مسلح شدهاند، این سلاح از کجا شده است؟ که برای شان رهنمایی میکند و به کدام هدف تشکیل شده است؟"

افزون بر این دو نماینده مجلس، شماری دیگر از اعضای این جرگه نیز در مورد این برنامه اظهار نگرانی کردند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان یک ماه پیش برای تامین امنیت کابل، طرح میثاق امنیتی را با شرکت نهادهای امنیتی، دفاعی و استخباراتی امضا کرد.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان
مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله گفت که میثاق امنیتی کابل برنامه‌ای امنیتی است که نیروهای امنیتی آن را اجرا می‌کنند و در شهر کابل نتیجه خوبی داده است: "۲۵۴ ساحه جرایم شناسایی شده است. تمرکز بر این شده است که ۲۷۰۰ ولگردی که توسط چاقو مردم را تهدید میکنند و به همین گونه در شش ماه گذشته بیش از ده هزار تن بازداشت شدهاند."

آقای اندرابی گفت که کاهش جرایم در کابل، نصب کمره‌، ترمینال‌ها و دستگاه‌های بیومتریک در محلات مهم، گزمه و ایجاد کمربند‌های امنیتی بخشی از برنامه میثاق امنیتی است.

شماری از اعضای ولسی جرگه گفتند که تحت عنوان میثاق امنیتی، برنامه ملیشه‌سازی جریان دارد که به آینده نظام آسیب می‌رساند.

احمدضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان
احمدضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان

احمدضیا سراج، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان توضیح داد که ایجاد برنامه نیروهای محلی از چند سال به این طرف ادامه دارد و این برنامه در هلمند، ننگرهار و برخی ولایت‌های دیگر نتیجه خوب داده است.

آقای سراج تأکید کرد که ممکن است در تشکیل و فعالیت این نیروها کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما آنها هر زمانی در خط نخست جبهه جنگیده‌اند.

وی همچنین گفت که حکومت افغانستان مخالف ملیشه‌سازی است.

XS
SM
MD
LG