لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

'مذاکرات هیئت‌های حکومت افغانستان و طالبان به تأخیر افتاد'


مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر

هرچند انتظار می‌رفت که گفت‌وگوهای حضوری هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان از روز دوشنبه آغاز شود، اما اکنون این گفت‌وگوها به تأخیر افتاده است.

یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده افغانستان صبح دوشنبه به شرط عدم افشای نامش به رادیو آزادی گفت که موضوع گفت‌وگوهای صلح تا کنون نهایی نشده و آغاز آن به تأخیر افتاده است.

منبع همچنین گفت هنوز محتوای مذاکرات و تاریخ دقیق آغاز مشخص نیست.

اما هیئت حکومت افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی این کشور برقراری آتش‌بس را بارها موضوع اصلی مذاکرات خوانده است.

طالبان همچنین جزئیات برنامه گفت‌وگوها را ارائه ندادند، اما این گروه می‌گوید آتش‌بس موضوعی است که در مذاکرات در باره آن گفت‌وگو خواهد شد.

با این حال، حکومت افغانستان اخیراً بار دیگر بر کاهش خشونت تأکید کرده است.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت: "هدف تیم مذاکره‌کننده افغانستان در مذاکرات صلح برقراری آتش‌بس، پایان دادن به خشونت‌ها و تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور است."

در همین حال، اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در نشست عمومی امروز دوشنبه این مجلس از مذاکره‌کنندگان حکومت و طالبان خواستند تا از فرصت به میان آمده برای دستیابی به صلح استفاده بهینه کنند.

هیئت حکومت افغانستان و طالبان گروه کاری به نام گروه تماس تشکیل داده‌اند که ده نفر از هر دو طرف در آن عضویت دارند.

این گروه همچنین در اولین جلسه دیروز یکشنبه خود در مورد چند موضوع توافق کرد.

یکی از اعضای هیئت حکومت افغانستان که خواست نامش فاش نشود، به رادیو آزادی گفت که در نشست دیروز این گروه توافق شد که در برابر یکدیگر از اظهار سخنان تحریک‌آمیز و جنجال‌آفرین خودداری کنند.

نادر نادری، یکی از اعضای گروه تماس، نیز در صفحه توییتر خود نوشت: "کمیته تماس تیم مذاکره‌کننده روز گذشته تشکیل جلسه داد و اصول رفتار و برنامه کاری را مورد بحث قرار داد."

طالبان هم گفته که در این نشست بر سر چند موضوع توافق شده و انتظار می‌رود که این گروه امروز دوباره با هم دیدار کند.

مولوی عبدالاحمد وثیق، معاون امور فرهنگی طالبان در قطر گفت: "دیروز جلسه‌ای بین اعضای گروه تماس برگزار شد. در این جلسه اصول و زمان مذاکرات آینده مورد بحث قرار گرفت. نشست امیدوارکننده بود. امیدوارم که چنین جلساتی ادامه داشته باشد."

یک عضو هیئت مذاکره‌کننده که نمی‌خواهد از او نام گرفته شود همچنین به رادیو آزادی گفت که گروه تماس امروز دوشنبه در مذاکرات خود در باره تهیه اجندای بحث خواهد کرد که زمینه مذاکرات رسمی را فراهم می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

آغاز مذاکرات رسمی صلج درست زمانی به تاخیر افتاد که زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان امروز قرار است به پاکستان سفر کند.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG