لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

اختصاص پروژه‌های انکشافی برای کوچی‌ها در فاریاب


آرشیف، یک فامیل کوچی در افغانستان
آرشیف، یک فامیل کوچی در افغانستان

عتیق‌الله مردی کوچی در ولایت فاریاب می‌گوید صدها خانواده کوچی که در ولسوالی شیرین‌تگاب زندگی می‌کنند مشغول مالداری هستند.

او می‌گوید پرورش گوسفند برای کوچیان دشوار است، چرا که به آب دسترسی ندارند. به گفته او، کوچی‌ها برای دسترسی به آب مجبور هستند چند کیلومتر راه بپیمایند: "ما کوچی هستیم. بخاطری که کوچی هستیم، نمی‌دانیم که حق ما چیست. ما هیچ ندیدیم که حق ما کجاست. کسی ما را به عنوان کوچی نمی‌شناسد. چطور بشناسند؟ حالا نمی‌دانیم چه می‌کنند."

از سوی دیگر، ذبیح‌الله صافی، آمر کوچی‌های فاریاب می‌گوید در ۱۸ سال گذشته دولت برای حل مشکلات کوچی‌ها کاری نکرده است.

وی از تصمیم مقام‌های محلی برای اجرای برخی پروژه‌ها استقبال کرده و گفته که کوچیان به برق، کلینیک و مکتب دسترسی کافی ندارند: "ما از حکومت محلی می‌خواهیم پروژه‌های بیشتر از این در عرصه صحت، صحت حیوانی و عرضه خدمات به کوچیان کار کند. ما مکتب نداریم. عمده‌ترین مشکلات کوچی‌ها همین است."

با این همه نقیب‌الله فایق، والی فاریاب در مراسم افتتاح پروژه‌های کوچی‌ها در قیصار و پشتونکوت گفت که کوچیان فاریاب از تمام امتیازاتی که دیگران برخوردارند، بهره‌مند هستند.

نقیب‌الله فایق والی فاریاب
نقیب‌الله فایق والی فاریاب

او گفت که نزدیک به چهل کنده به هزینه بیشتر از ۱۵ میلیون افغانی پروژه در مناطق کوچی‌نشین ولسوالی‌های قیصار و پشتونکوت اجرا خواهد شد: "از تمام امتیازاتی که در سرتاسر افغانستان برای کوچی‌ها وجود دارد، این‌ها مستفید می‌شوند. ما امروز برای آنها ۲۰ پروژه کوچک ذخیره‌ آب را آغاز کردیم. کوچی‌های ما به مناطق دور می‌روند. در زمستان از برف آب ذخیره می‌کنند و در تابستان از آن استفاده کنند."

به گفته مسئولان اداره کوچی‌های در فاریاب ده‌ها هزار کوچی زندگی می‌کنند که بیشتر از ولایت‌های جنوبی به این ولایت آمده اند.

XS
SM
MD
LG