لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

هشت صبح به اظهارات طالبان در مورد تغییر قانون اساسی پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی گفتگوهای صلح و معرفی کابینه پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح اظهارات اعضای گروه طالبان در مورد تغییر قانون اساسی افغانستان را بررسی کرده است.

روزنامه نوشته که طالبان بدین باور هستند که قانون اساسی افغانستان با شریعت اسلامی سازگار نیست و باید تغییر کند.

اما سرمقاله‌نویس تاکید کرده، قانون اساسی کنونی افغانستان تامین‌کننده‌ی کرامت انسانی، ارزش‌های ملی، عدالت اجتماعی و حقوق بشری است که به تغییر نیاز ندارد.

به باور سرمقاله‌نویس اگر طالبان از «بهانه‌جویی» صرف‌نظر کنند، راه برای صلح باز می‌شود.

هشت صبح تاکید کرده که در قانون اساسی افغانستان تمام ارزش‌ها در نظر گرفته شده است و اگر طالبان از آن انتقاد می‌کنند، پس رهبران این گروه با حقوق‌دانان، علمای دینی و قانون‌دانان در مورد آن گفتگو کنند؛ در غیر آن این قانون را دوباره بخوانند و در باره این تقاضای خود تأمل کنند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد هم در سرمقاله‌اش به مسئله صلح اشاره کرده و پرسیده است که چرا با این همه تلاش‌ها باز هم طالبان آتش‌بس نمی‌کنند یا تا کنون نکرده‌اند؟

به باور روزنامه، حقیقتی که مانند آفتاب روشن است، این است که «پاکستان و دشمنانی مانند پاکستان» نمی‌خواهند و به همین خاطر با طالبان و گروه‌های تروریستی تحت نفوذشان در افغانستان جنگ می‌کنند.

در سرمقاله هیواد آمده است، ادامه جنگ هم‌زمان با صلح به جای تقویت فضای اعتماد، بی‌اعتمادی را تقویت می‌کند؛ پس لازم است که طالبان خواست افغانان را بپذیرند و آتش‌بس کنند.

هیواد از طالبان می‌خواهد برای صلح مستقلانه پیش بروند و به همین خاطر از همه اولتر آتش‌بس کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش با اشاره به معرفی اعضای جدید کابینه ادعا کرده که در میان آن‌ها چهره‌های هم هستند که پیش از این هم در کرسی‌های بلند وظیفه داشته‌اند و برخی دیگر چهره‌های جدید هستند که بربنیاد معامله میان عبدالله عبدالله و رئیس جمهور غنی به این وظایف گماشته شده‌اند.

به باور سرمقاله‌نویس، حالا وزیران براساس تقسیم آمده‌اند و این مسئله روشن است که آنان به جای پارلمان و ملت، برای کسانی که از سوی‌شان معرفی شده‌اند متعهد خواهند بود.

اما روزنامه تاکید می‌کند، در حالی که افغانستان به کار نیاز دارد، کشور در حال بحران است، گفتگوهای صلح ادامه دارد، هر طرف برای گرفتن امتیاز تلاش می‌کند.

XS
SM
MD
LG