لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

نمره‌های رهایشی شهرک معلمین غور با گذشت شش سال توزیع نشده است


آرشیف، تدریس در فضای باز
آرشیف، تدریس در فضای باز

نمره‌های رهایشی شهرک معلمین ولایت غور با گذشت شش سال هنوز توزیع نشده است.

برخی از معلمان غور می‌گویند که شش سال پیش با آغاز حکومت وحدت ملی، محلی در غرب شهر فیروزکوه برای ساخت شهرک معلمان مشخص شد، اما زمین آن تا اکنون توزیع نشده است.

محمد مرسل ده سال است که آموزگاری می‌کند.او اکنون در خانه گلی با دیوارهای فروریخته زندگی بخور و نمیر دارد.

این آموزگار می‌گوید که ماهانه هفت هزار افغانی معاش دریافت می‌کند و دوهزار آن به عنوان کرایه به صاحب خانه می‌پردازد.

به گفته آقای مرسل، اکنون سرپرستی ۱۴ عضو خانواده‌اش را به دوش دارد. او از حکومت می‌خواهد که شهرک معلمین را توزیع و به وعده‌هایش در برابر آموزگاران عمل کند.

آقای مرسل افزود: "مشکل اصلی معلمین مشکل اقتصادی است. من از زمانی که معلم شدم، تا حال ماهانه ۷ هزار دریافت می‌کنم. کرایه ترانسپورت و مخارج ۱۴ نفر خانواده و کرایه خانه که دو هزار است، پرداخت می‌کنم هیچ نیاز خانه ما را تکافو نمی‌کند این هفت هزار افغانی. از دولت خواهش می‌کنیم که وعده‌هایی را که از گذشته داده، عملی کند و شهرک معلمین را توزیع کند تا معلمین از خانه‌های کرایی نجات پیدا کنند."

حیدر آموزگاری که روزانه ساعت‌ها برای آموزش در کنار تخته سیاه ایستاده است و آموزش می‌دهد، اما به گفته او کمبود معاش و مخارج بلند زندگی فکر او را ناآرام می‌کند.

این آموزگار نیز از عملی نشدن وعده‌های حکومت انتقاد می‌کند: "حکومت ده سال می‌شود به ما وعده می‌دهد که سال دیگر شهرک معلمین را توزیع می‌کند، اما نمی‌کند. در صورتی که در ولایات دیگر توزیع شده است. امیدواریم که حکومت به وعده‌هایش وفا و عمل کند."

ریاست معارف غور شش سال پیش محلی را به مساحت ۴۲۲ نمره زمین در غرب شهر فیروزکوه برای شهرک معلمین مشخص کرد، اما بر سر این زمین ادعای حقوقی صورت گرفت.

احمدصابر نوری، رئیس معارف ولایت غور نیز این مشکل را تایید می‌کند و می‌گوید: "علت عدم توزیع این بوده که افراد بیرونی ادعای حقوقی دارند. فعلاً هم دوسیه‌شان به ریاست عدلیه است. منتظر حل این ادعا هستیم. ان‌شاالله تا آخر سال این دوسیه حل می‌گردد. ما پول زمین را به شاروالی تسلیم کرده‌ایم و ساحه نیز خط اندازی شده است. منتظر حل این موضوع هستیم."

پیش از این نیز آموزگاران در غور به دلیل عدم توزیع شهرک معلمین و کمبود معاش و امتیازات خود دست به اعتصاب کاری زده بودند.

XS
SM
MD
LG