لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

ارگ: کشورهای منطقه به برقراری صلح در افغانستان همکاری کنند


قصر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ)
قصر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ)

همزمان با آغاز گفت‌وگوهای صلح در قطر و سفر زلمی خلیل‌زاد به هند و پاکستان، ریاست جمهوری افغانستان کشورهای منطقه را به همکاری برای کمک به برقراری صلح در افغانستان فراخوانده است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت که صلح در افغانستان به معنای صلح در کشورهای منطقه است: "صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه است؛ خواست ما از کشورهای منطقه این است که با صلح افغانستان محور با این پروسه همکاری صادقانه کنند."

این خواست درست زمانی مطرح شده که زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، پیشتر در گفت‌وگوی ویژه با رادیو آزادی در قطر گفته کسانی هستند که از رسیدن به توافق بر سر «فرمولی» برای حل قضیه افغانستان احساس خطر می‌کنند.

آقای خلیل‌زاد گفته که برخی از کشورهای منطقه خوشبین و همکار مذاکرات صلح افغانستان نیستند و می‌خواهند امریکا را در جنگ افغانستان نگهدارند و رقابت‌های منطقه‌یی خود را در این کشور ادامه دهند.

مذاکرات رسمی صلح افغانستان قرار بود دوشنبه آغاز شود، اما این مذاکرات به علت آنچه بحث روی موضوع گفت‌وگوها خوانده شده، به تأخیر افتاده است.

آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصافحه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
آرشیف، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین مصافحه با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

حالا همزمان با حضور نمایندگان حکومت و گروه طالبان در محل مذاکرات در قطر، آقای خلیل‌زاد به پاکستان و هند سفر کرده - دو کشور رقیب و دارای نقش مهم در صلح افغانستان.

افغانستان که پیوسته میدان رقابت‌ و جنگ نیابتی کشورهای همسایه و منطقه خوانده شده، برخی باور دارند که این دو کشور منافع خود را در وضعیت روان در افغانستان می‌جویند. حالا با توجه با این وضعیت، چه انتظاری می‌توان از سفر آقای خلیل‌زاد به این دو کشور داشت؟ و آیا این سفر به آغاز زودهنگام مذاکرات کمک خواهد کرد؟

عمر شریفی، کارشناس روابط بین‌الملل
عمر شریفی، کارشناس روابط بین‌الملل

عمر شریفی، کارشناس روابط بین‌الملل می‌گوید پاکستان در پی توسعه‌طلبی در افغانستان و از سوی دیگر هند نگرانی خودش را از آینده این روند دارد:‌ "یک سو هند است که نمی‌خواهد افغانستان به پایگاه طالبان و گروه‌های بنیادگرای پاکستان بدل شود. دید پاکستان این است که افغانستان منحیث یک عقبه استراتژیک برایش باشد. پروسه صلح غافلگیر کننده است. به ویژه برای هند. سفر خلیل‌زاد بیشتر برای هماهنگ ساختن بحثی که در دوحه جریان دارد است. خلیل‌زاد می‌کوشد برای هندی‌ها اعتماد را فراهم کند که پروسه صلح، پروسه‌ای نیست که پس از انتخابات امریکا تغییر بخورد و می‌کوشد نگرانی هند را کاهش دهد. اینجا ما با سردرگمی هندی‌ها و توسعه‌طلبی‌های پاکستان در افغانستان مواجه هستیم."

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که اس جی شنکر، وزیر خارجه هند روز شنبه از کشورهای جهان خواسته تا لانه‌های هراس‌افگنان را در بیرون افغانستان نابود کنند و تاکید کرده که از خاک افغانستان نباید دیگر در برابر هند استفاده شود.

با این همه، آقای خلیل‌زاد روز گذشته به هند و پاکستان سفر کرد هر چند بعد از تنش اخیر میان هند و پاکستان شک و تردیدهایی از این که ممکن است این تنش‌ها و تاثیر آن بر تلاش‌های صلح در افغانستان پای آقای خلیل‌زاد را به دهلی نو کشانده باشد، اما او در پیام توییتری خود نوشت که این سفر برای تقویت اجماع بین‌المللی از بهر حمایت از صلح افغانستان است.

XS
SM
MD
LG