لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

انتقادها از عدم بازسازی بنیادی تونل سالنگ


جریان بازسازی کار تونل سالنگ
جریان بازسازی کار تونل سالنگ

همزمان با بازسازی تونل سالنگ، انتقادها از حکومت به دلیل عدم بازسازی بنیادی این گذرگاه استراتژیک شمال و جنوب کشور بالا گرفته است.

حاجی حمیدالله، از بزرگان دره خنجان در دامنه شمالی تونل سالنگ، می‌گوید کار بنیادی در تونل صورت نگرفته است. او کارهای صورت گرفته را ناکافی می‌داند.

او باور دارد که فساد و سهل‌انگاری باعث شده که تونل سالنگ به «زخم ناسوری» همیشگی تبدیل شود:‌ "در کمتر از بیست سال اخیر دو بار این تونل قیرریزی و چندین بار بازسازی شده، ولی یک سال دوام نیاورده و دوباره تخریب شه است. من بچه همین دیارم. خوب می‌دانم که دلایل خراب شدن مکرر این تونل چیست. شرکت‌های قراردادی بدون هیچ هراسی از حسابدهی کار بی‌کیفیت می‌کنند و وزارت هم آن را قبول دارد."

سالنگ به عنوان گذرگاه اصلی میان ولایت‌های شمالی و جنوبی اهمیت استراتژیک دارد. این تونل به درازای حدود سه کیلومتر در سال ۱۳۴۳ به کمک شوروی سابق ساخته شد.

محمد عظیم کارمندان پیشین اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها به یاد می‌آورد که تونل سالنگ چه بود و حالا چه شده است: "تونل تا همین بیست‌ و چند سال پیش خیلی عالی و منظم بود. برق دایمی هم در سقف تونل و هم در دیوارهای آن وجود داشت. هواکش‌های خوبی داشتند. حالا داخل تونل به یک دره تنگ تاریک و صعب‌العبوری مبدل شده که آدم بدش می‌آید. قیر محکم قبلی را به بهانه این که کار روس‌ها است، تراشیدند و به این بهانه کار دایمی برای خود جور کردند."

این تنها تونل سالنگ نیست که در بیست سال اخیر بارها بازسازی و دوباره تخریب شده، بلکه ده‌ ها کیلومتر جاده اطراف تونل نیز سرنوشت مشابهی داشته است.

عبدالبشیر افغان، رئیس اداره حفظ و مراقبت سالنگ‌ها می‌گوید در مورد جاده‌های دو طرف تونل مسئولیتی ندارد، ولی برای بازسازی تونل تلاش دارد تا کار موثری انجام بدهد: "واقعاً تونل نیاز به بازسازی جدی دارد. من که چند ماه قبل اینجا مقرر شدم، دیدم که وضعیت تونل خیلی خراب است. تخریبات سرک داخل تونل زیاد بود. من هم دست به کار شدم از بودجه خود ریاست حفظ و مراقبت سالنگ‌ها دست به اسفالت اضطراری آن زدم تا حداقل از تخریب بیشتر جلوگیری گردد، ولی این را مسئولیت خودم می‌دانم تا کوشش کنم که سرک آن به گونه بنیادی قیر شود و از این زود زود خراب شدن‌ها نجات پیدا کنیم."

او افزود که در آینده افزون بر ترمیم اساسی جاده این تونل احداث تونل دیگری نیز در نظر است که با ساخت آن تسهیلات زیادی برای گذر از سالنگ‌ها به وجود خواهد آمد.

XS
SM
MD
LG