لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

نخستین نشست حکومت افغانستان و طالبان؛ یک گروه ارتباط و تماس مستقیم انتخاب شد


اعضای هیئت گفت‌وگو کننده حکومت افغانستان با طالبان در قطر
اعضای هیئت گفت‌وگو کننده حکومت افغانستان با طالبان در قطر

اعضای هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان و گروه طالبان دیروز (سه‌شنبه، ۱۵ سپتمبر) نخستین گفتگوی مستقیم‌شان را انجام دادند که در آن روی طرز‌العمل کاری گروه تماس بحث شد.

این را فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت.

او همچنان افزود که در نشست دیروز روی بسیاری موارد در رابطه به طرز‌العمل کاری گروه تماس توافق هم صورت گرفت، اما به گفتۀ آقای خوزون مواردی اندکی باقی‌مانده که برای دست‌یابی توافق در مورد آن هم کار ادامه دارد.

خوزون گفت که در نشست دیروز از سوی رهبری هر دو هیئت تاکید شد که باید در جریان بحث‌ها از صبر و بردباری کار گرفته شود.

آقای خوزون افزود: "رهبری هیئت‌های دو طرف روی صبر و بردباری در جریان بحث‌ها تاکید کردند و از هر دو تیم، دو تن برای ارتباط و تماس مستقیم بین دو هیئت هم گماشته شد."

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

از سوی دیگر محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم شام دیروز در توییترش گفت که طرف‌های مذاکره کننده روی طرزالعمل کاری گروه تماس بحث کردند، اما او هم مانند مقام‌های افغان نگفته که در نشست دیروز روی کدام موارد توافق صورت گرفته و یا روی کدام نکات هنوز هم کار جریان دارد.

از سوی دیگر سهیل شاهین یک عضو مذاکره‌کننده گروه طالبان شام دیروز به رادیو آزادی گفت که گروه تماس امروز هم به گفتگوهای خود ادامه خواهد داد.

یک مقام در ارگ ریاست جمهوری افغانستان که نخواسته نامش ذکر شود به خبرگزاری رویترز گفته که اولویت هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان این است که گروه طالبان روی برقراری آتش‌بس و یا حداقل کاهش چشمگیری خشونت توافق کند.

طرزالعمل تهیه شده توسط گروه‌های تماس حکومت و طالبان شامل کدام موارد اند؟

مذاکرات قطر و آیندۀ دموکراسی در افغانستان

پس از ۱۹ سال سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، مذاکرات بین دولت افغانستان و این گروه شنبه گذشته در قطر آغاز شد.

در همین حال مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده دیروز در سخنرانی خود در نشست شورای اتلانتیک شمالی، آغاز گفتگوهای بین افغانان در قطر را یک پیشرفت بزرگ خواند و گفت که افغان‌ها در ۲۰ سال برای نخسین بار با هم نشسته اند و صحبت می‌کند تا به گفتۀ او برای یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات به توافق برسند.

اما او افزود که بدون شک این گفتگوها چالش‌برانگیز و زمان‌گیر است.

مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا

پومپیو همچنان ماموریت کشورش برای متاثر کردن شبکه القاعده در افغانستان را کامیاب خواند و گفت: " امریکا به هدف خود رسیده. امروز حدود ۲۰۰ عضو شبکه القاعده در افغانستان مستقر اند و ما در مجموع یک نتیجۀ را ارائه می‌کنیم که براساس آن مصارف کُلی ما، خون ریخته شدۀ مردان و زنان پرسونل ما و مصرف مالیه دهنده‌های امریکایی کاهش می‌یابد."

در همین حال سازمان همکاری شانگهای هم از آغاز روند مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان حمایت کرد.

براساس گزارش آژانس خبری انترفاکس روسیه، نیکولای پتروشیف مشاور امنیت ملی این کشور با مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مورد افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرده و گفته که یک افغانستان با ثبات و صلح‌آمیز می‌تواند به تحکیم امنیت منطقوی و انکشاف دوام‌دار اقتصادی و اجتماعی کمک کند.

XS
SM
MD
LG