لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

بان کی‌مون: مشارکت زنان افغانستان در روند صلح حفظ شود


آرشیف، جمعی از زنان افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل
آرشیف، جمعی از زنان افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

تاکید بان کی‌مون سرمنشی پیشین سازمان ملل متحد به مشارکت زنان افغان در روند جاری صلح افغانستان.

بان کی‌مون سرمنشی پیشین سازمان ملل متحد گفته، باید اطمینان حاصل شود که مشارکت زنان در مذاکرات صلح افغانستان حفظ می‌شود.

بان کی‌مون به بیش از ۱۰۰ رهبر جهان در مورد مشارکت کامل زنان در روند صلح پیوسته و اعلام کرده که صلح نباید در غیاب زنان افغان صورت گیرد، بلکه نقش آن‌ها باید در این روند پررنگ باشد.

آقای کی مون در انستیتوت "جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت" گفته است که: "در روند صلح در حال انجام در افغانستان، جامعه بین‌المللی باید به مشارکت زنان اولویت بدهد تا در دست‌یابی به اهداف امنیتی بلند مدت که دهه‌ها برای آن تلاش کرده‌ایم، کمک کند."

بان کی‌مون همچنین گفته است که از همه بازیگران ملی‌، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهند که با اطمینان از مشارکت کامل زنان در روند صلح، یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات را دنبال کنند.

بان کی‌مون، سرمنشی عمومی پیشین سازمن ملل متحد
بان کی‌مون، سرمنشی عمومی پیشین سازمن ملل متحد

در این حال، فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که نقش زنان در روند صلح افغانستان به‌گونه کامل در نظر گرفته می‌شود.

آقای خوزون افزوده است: "زنان که نصف جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند هم در هیئت مذاکره‌کننده، هم در شورای رهبری و هم در مجمع عمومی سهم خاصی خواهند داشت. زنان همچنان در تصمیم‌گیری سهم بارزی خواهند داشت و حقوق آن‌ها هرگز نادیده گرفته نمی‌شود."

از سوی هم، گروهی از فعالان مدنی افغانستان روز چهارشنبه در نشستی تحت نام "میکانیزمی برای صلح همه‌شمول" در کابل گفت که تلاش دارند تا طرف‌های مذاکره‌کننده را براساس روند همه‌شمول صلح و رسیدن به صلح دایمی کمک کنند.

ابراهیم تولا، عضو هیئت رهبری این میکانیزم گفت که اطلاع‌دهی، همآهنگی و همه شمول بودن گفتگوهای صلح برای موفقیت آن امر حتمی است.

آقای تولا می‌گوید: "مجتمعی از جامعه مدنی افغانستان میکانیزمی را ایجاد کرده که جامعه مدنی و مردم این کشور را به میز مذاکره و گفتگوها وصل می‌کند. با این کار صدای مردم افغانستان شنیده شده و صلح همه‌شمول می‌شود."

آغاز گفتگوهای مستیم میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر
آغاز گفتگوهای مستیم میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر

این درحالی‌ست که گفتگوهای هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان برای نهایی‌سازی طرزالعمل پیشبرد مذاکرات صلح در قطر ادامه دارد.

از سوی هم، رونالد کوبیا نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان در نشست میکانیزم برای صلح همه شمول، از طریق ویدیو کنفرانس گفت که مشارکت تمام اقشار به شمول، زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در روند صلح، برای موفقیت و پایداری این بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG