لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

هشدار ایران به بحرین و امارات از عواقب عادی‌سازی روابط با اسرائیل


امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان اسرائیل، امارات متحده عرب و بحرین در قصر سفید
امضای توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان اسرائیل، امارات متحده عرب و بحرین در قصر سفید

ایران به بحرین و امارات از عواقب عادی کردن روابط با اسرائیل هشدار داد. مقام‌های ایران در برابر این انکشاف واکنش تندی از خود نشان دادند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه (۱۶ سپتمبر) گفت این دو کشور مسئول هر گونه عواقب عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل خواهند بود.

رژیم جمهوری اسلامی ایران، دولت اسرائیل را دشمن سرسخت خود می‌پندارد.

رئیس جمهور ایران این اظهارات را بعد از آن ابراز داشت که بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل و وزیران خارجۀ بحرین و امارات توافق‌های تأسیس روابط دیپلوماتیک کامل میان این کشورها را روز سه‌شنبه (۱۵ سپتمبر) در قصر سفید در حضور رئیس جمهور ترمپ باهم امضا کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

حسن روحانی در اظهارات خود که از طریق تلویزیون نشر شد در نشست شورای وزیران گفت، حاکمان برخی کشورهای مسلمان منطقه به‌گفته وی " دَین و دِین " را نمی‌فهمند و به ملت فلسطین و هم‌زبانان عرب خود پایبند نیستند.

وی بدون ذکر نام امارات و بحرین این سؤال را مطرح کرد که "عربیت کجا رفت؟ " و هشدار داد که عواقب این عادی‌سازی به عهدۀ کشورهای است که برخلاف مقررات و امنیت منطقه این کارها را انجام می‌دهند.

وزیران خارجه امارات و بحرین شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان و عبداللطیف آل زیدانی هنگام امضای توافقات با اسرائیل در قصر سفید روی اهمیت تأسیس یک دولت فلسطینی هم تأکید کرده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفت که چنین توافقات میان اسرائیل و چندین کشور عربی دیگر به شمول عربستان سعودی هم نزدیک است صورت گیرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

ترمپ گفت : "بعد از چندین دهه جنگ و اختلافات ما یک فجر جدید در شرق میانه را شاهدیم."

آژانس خبررسانی فرانسه گزارش می‌دهد که یک دستیار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه گفت که برخی کشورهای خلیج فارس به‌گفتۀ وی به امید پوچ بدست آوردن حمایت امریکا و اسرائیل به عروسک‌های آن‌ها تبدیل شده‌اند.

آژانس خبررسانی تسنیم از قول علی اکبر ولایتی مشاور امور خارجی آیت‌الله خامنه‌ای گزارش داد که گفت این کشورها خانه بر روی آب بنا کرده‌اند و هزینه این اقدامات خود را خواهند پرداخت.

علی اکبر ولایتی، مشاور روابط خارجی آیت‌الله خامنه‌ای
علی اکبر ولایتی، مشاور روابط خارجی آیت‌الله خامنه‌ای

از سوی دیگر رسانه‌های امارات بعد از عادی ساختن روابط با اسرائیل روز چهارشنبه گزارش دادند که دفتر دولتی سرمایه‌گذاری ابوظبی نخستین شعبۀ خارجی خود را در تل‌ابیب افتتاح می‌کند.

رسانه‌های ابوظبی گفتند که تل‌ابیب در شبکۀ شعبه‌های بین‌المللی دفتر سرمایه‌گذاری که تأسیس آن روی دست است، جایگاه نخست دارد تا با شرکت‌های که نیت توسعه عملیات خود را در ابوظبی دارند، کمک صورت گیرد و برای حل چالش‌های جهانی مبتکران از سراسر جهان را باهم وصل کند.

XS
SM
MD
LG