لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

دیدگاه‌های برخی از شهروندان افغانستان در پیوند به گفتگوهای صلح


نشست صلح با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر
نشست صلح با حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر

هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان هنوز مصروف بحث‌های مقدماتی روی مسایل فنی در دوحه اند، اما مردم درباره این مذاکرات چه نظر دارند. برخی از باشنده‌گان کابل و دیگر ولایات می‌گویند، بهتر است هرچه عاجل آتش‌بس شود تا فضای اعتماد به میان آید.

صفت‌الله یکی از باشنده‌گان کابل است. او به مانند هر شهروند دیگر افغانستان، ازجنگ خسته شده و بزرگ‌ترین آرزویش تامین صلح است.

شاه دوشمشیره در شهر کابل
شاه دوشمشیره در شهر کابل

صفت‌الله از گفتگوهای که در قطر به هدف تامین صلح آغاز شده است، خواست‌هایی دارد.

او می‌گوید: "ازحکومت و طالبان می‌خواهم که صادقانه با هم بنشینند و صلح را بیاورند. در مورد آتش‌بس باید بگویم که نخست باید آتش‌بس می‌شد و بعداً مذاکرات آغاز می‌گردید".

حفیظ‌الله هم خواهان متوقف شدن جنگ است، اما بحث اساسی برای رسیدن به آن را آتش‌بس خوانده و می‌گوید، هرگاه به آتش‌بس توافق نشود، مردم به این گفتگوها باور نخواهند کرد.

او می‌افزاید: "یگانه خواست ما افغان‌ها همین است که نخست باید آتش‌بس شود و بعد صلح تامین شود"

خواست‌ها برای برقراری آتش‌بس تنها به کابل محدود نیست، بلکه این تقاضای تمام مردم افغانستان است.

اسما باشنده ولایت بلخ نیز خواهان تامین صلح در کشور است و از طرف‌های مذاکره می‌خواهد تا روی برقرار آتش‌بس توافق کنند.

روضه سخی مزار شریف
روضه سخی مزار شریف

او می‌گوید: "من از هر دوطرف می‌خواهم که مذاکرات شان را جدی بگیرند و کشتن مردم بی‌گناه ختم شود و جنگ دیگر ادامه نیابد ، آرامی بیاید در قدم نخست باید آتش‌بس را رعایت کنند."

محمدا گل یکی از باشنده‌گان ولایت ننگرهار به آغاز گفتگوها خوشبین است، اما به باور او گفتگوها در صورت نتایج مثبت خواهد داشت، که آتش‌بس شود.

نمای شهر جلال آباد
نمای شهر جلال آباد

او می‌گوید: "آغاز مذاکرات بین‌الافغانی امید بخش است. مردم خوش استند. خواست مردم از هردو طرف این است که در جریان مذاکره از تحمل و نیت نیک کار گیرند."

اما محمد نعیم باشنده ولایت فراه می‌گوید، ازجنگ خسته شده است و دیگر تحمل غم و اندوه بیشتر را ندارد، او نیز آتش‌بس را برای کامیابی مذاکرات یک اصل مهم میداند.

او می‌افزاید: "دیگر باید کشور خود را آباد کنیم. جنگ خوب نیست، کاربد است. دیگر باید برادران دست به هم داده و با هم بنشینند. این کشورماست دیگر باید جنگ را به پایان برسانیم "

حکومت افغانستان نیز روی "آتش‌بس بشردوستانه" تاکید دارد. در صورت برقرار شدن این گونه آتش‌بس، دولت و سازمان‌های خیریه می‌توانند در گوشه‌های جنگ‌زده‌ای افغانستان کمک‌های بشردوستانه برسانند. اما طالبان می‌گویند، آتش‌بس یک بخشی از مذاکرات است و پس و تنها پس از توافق روی دیگر مسایل ممکن است به آتش‌بس توافق کنند.

XS
SM
MD
LG