لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

افزایش قاچاق تابلیت‌های نشه آور از اروپا به افغانستان


تابلیت کا
تابلیت کا

بر بنیاد یافته های اداره مبارزه با مواد مخدر اروپا، بیشترین هیرویین تولید شده از کوکنار افغانستان به کشورهای اروپایی قاچاق می‌شود و در آنجا به مصرف می‌رسد.

حال اما برعکس، افغانستان در حال مبدل شدن به بازار مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه تابلیت هایی مبدل شده که در اروپا تولید و به افغانستان قاچاق می‌شود.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، در این اواخر قضایای قاچاق مواد مخدر از اروپا به افغانستان از طریق میدان‌های هوایی افزایش یافته و به تازگی دو محموله بزرگ را در میدان هوایی حامد کرزی ضبط کرده اند.

خالد موحد
خالد موحد

او گفت: "دو نوع قضیه داشتیم، در قضیه نخست یک تبعه فرانسه ۴۲ کیلوگرام تابلیت‌های نشه آور و در قضیه دوم تبعه بلجیم بیش از ۱۲ کیلوگرام تابلیت‌های نشه آور را از کشورهای اروپایی به افغانستان قاچاق می‌کردند که در میدان هوایی حامد کرزی دستگیر شدند. در گذشته قضایای قاچاق «پریکرسرها یاPrecursor » یا مواد کیمیاوی را داشتیم که بیشتر از طریق ولایات غربی وارد افغانستان می‌شد، اما امسال قاچاق تابلیت‌ها از طریق میدان هوایی به افغانستان یک تجربه تازه است و سوالات زیادی را به وجود آورده که چگونه از این کشورها بارگیری شده و چطور از چندین میدان هوای عبور کرده و بالاخره در افغانستان ضبط شد."

پولیس میدان هوایی حامد کرزی و کارمندان سارنوالی مرکز عدلی و قضایی از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی تا حال، ۳۷ تن را هنگام قاچاق مواد مخدر از طریق این میدان به کشورهای هند، امارات متحده عربی، ترکیه و فرانسه دستگیر کرده اند.

یافته های وزارت صحت عامه از مراکز ترک اعتیاد نشان می‌دهد که میزان استفاده از مواد مخدر کیمیاوی، به ویژه شیشه و تابلیت‌های نشه آور در میان معتادان بیشتر شده و قاچاقبران تلاش می‌کنند تا این دو نوع مواد را جاگزین مواد مخدر نباتی سازند.

عباس فراسو تحلیلگر مسایل مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، با توجه به تعداد معتادان مواد مخدر در افغانستان و برگشت افراد معتاد از اروپا و کشورهای همسایه، زمینه ترویج و افزایش قاچاق مواد مخدر کیمیاوی به کشور خیلی مساعد است.

او افزود: "زمینه های ترویج و استفاده از مواد مخدر پیشرفته در افغانستان وجود دارد. بسیاری از مهاجرینی که از اروپا و کشورهای همسایه به افغانستان بر گشته اند، بیشتر آن‌ها به مواد مخدر پیشرفته معتاد استند و امکان ترویج و استفاده مواد مخدر پیشرفته از سوی آنان وجود دارد."

تابلیت‌های نشه آور شامل تابلیت کا (K) که از خارج به افغانستان قاچاق می‌شود، بیشتر از آن جوانان استفاده می‌کنند و در این اواخر استفاده از تابلیت "کا" در میان متعلمین مکاتب و محصلین پوهنتون‌ها نیز بیشتر شده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG