لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

امریکا سربازان تازه‌نفس را به شرق سوریه فرستاده است


US troops in northern Syria
US troops in northern Syria

به دنبال رشته درگیری‌ها با نیروهای روسی، ایالات متحده سربازان تازه نفس به شرق سوریه فرستاده.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش کرده که یک مقام ارشد ایالات متحده بدون ذکر نامش گفته که شش واسطۀ جنگی و نزدیک ۱۰۰ نیروی اضافی به شرق سوریه فرستاده شده اند، اما گفته نشده که این نیروها مشخصاً چه وقت فرستاده شده اند.

شبکۀ خبری ان‌بی‌سی برای نخستین بار این خبر را منشتر کرده.

در ادامه از قول مقام امریکایی آمده که این اقدام واشنگتن پیامی واضح به روسیه فرستاده تا به گفتۀ او از اقدامات نامصون و تحریک‌آمیز دیگر علیه ایالات متحده و متحدانش در سوریه جلوگیری شود.

در گزارش آمده که در سال جاری چند حادثه بین نیروهای امریکایی و روسی که در شرق سوریه گزمه می‌کنند، رخ‌داده است.

مثلاً، جدی‌ترین آن، طبق گزارش، ماه گذشته اتفاق افتاد. مقام‌ها گفته اند که وسایل نقلیۀ روسیه با یک وسیلۀ نقلیه زرهی سبک اردوی امریکا تصادم کردند که در نتیجه چهار عضو نیروی ایالات متحده در آنجا زخمی شدند.

اسوشیتدپرس از قول یک مقام امریکایی گزارش کرده که در آن زمان دو هلیکوپتر روسی هم بر فراز امریکایی‌ها پرواز کردند.

طبق گزارش، بیل اوربان سخنگوی قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته که امریکا سیستم‌های رادار هم فرستاده و گزمه‌های طیاره‌های جت جنگی بر فراز منطقه را افزایش داده. او افزوده که این اقدام به خاطر حفاظت بهتر از نیروهای امریکایی و ائتلاف اتخاذ شده.

تجهیزات امریکایی که وارد سوریه شده است
تجهیزات امریکایی که وارد سوریه شده است

در گزارش از قول اوربان آمده که ایالات متحده دنبال منازعه با هیچ کشور دیگر در سوریه نیست. امریکا از جنگجویان محلی کرد در سوریه حمایت می‌کند.

روسیه که از حکومت سوریه حمایت می‌کند، از دیر زمانی مخالف حضور ایالات متحده در سوریه است.

اسوشیتدپرس گفته وزارت دفاع روسیه ایالات متحده را به تصادم وسایل نقلیه در سوریه مقصر دانسته. روسیه گفته پیشاپیش به نیروهای امریکایی اطلاع داده بود که در منطقه‌ای امن گزمه می‌کند.

اما جنرال فرانک مکنزی، رئیس قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته،" نیروهای روسی در منطقه‌ای بودند که قرار نبود باشند و مجوز هم نداشتند."

جنرال فرانک مکنزی، رئیس قوماندانی مرکزی ایالات متحده
جنرال فرانک مکنزی، رئیس قوماندانی مرکزی ایالات متحده

مکنزی افزوده که اقدامات نیروهای روسی در سطح تاکتیکی با بی‌پروایی صورت گرفته.

به اساس گزارش، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه اکتوبر پارسال تصمیم گرفته بود که یک هزار نیروی امریکایی را در سوریه کاهش دهد، این نیروها در حمایت از ائتلاف قوای دموکراتیک سوریه تحت رهبری کردها در سوریه عملیات می‌کردند.

اما چند ماه بعد، رئیس جمهور ترمپ گفت که تصمیم گرفته که چند صد سرباز امریکایی را به خاطر حفاظت از چاه‌های نفت در سوریه نگهدارد.

XS
SM
MD
LG