لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: ادامۀ خشونت‌ها بر گفتگوهای صلح تأثیر منفی می‌گذارد


آرشیف، انفجار ماین در کابل
آرشیف، انفجار ماین در کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بارۀ دوام خشونت‌ها در کشور ابراز نگرانی کرده.

این کمیسیون می‌گوید که ادامۀ خشونت‌ها در کشور بر گفتگوهای صلح در قطر تأثیر منفی می‌گذارد.

ذبیح فرهنگ رئیس نشرات این کمیسیون به رادیو آزادی شام دیروز شنبه (۲۹ سنبله) گفت که ادامه خشونت‌ها بر گفتگوهای صلح در قطر تأثیر منفی می‌گذارد.

آقای فرهنگ می‌گوید: "با شروع مذاکرات بین‌الافغانی زمانی که خشونت‌ها هم ادامه پیدا می‌کند و این می‌تواند بسیار نگران کننده باشد و اثرات منفی بر مذاکرات و فضای مذاکرات می‌گذارد. بنابرین هر دو جانب در قسمت کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس باید اقدام کنند."

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وزارت دفاع افغانستان در خبرنامۀ دیشب گفت که بیش از ۳۰ تن از جنگجویان طالبان در حملۀ هوایی در ولسوالی خان آباد ولایت کندز دیروز کشته شدند.

مقام‌های این ولایت گفته اند که دست کم ۱۲ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

طالبان در بیانیۀ گفته اند که ۲۳ غیرنظامی در ولسوالی خان آباد کشته شده‌اند. وزارت دفاع گفته که در بارۀ ادعای وارد شدن تلفات به افراد ملکی در کندز تحقیق می‌کند.

در این حال یک مقام امنیتی ولایت پکتیکا می‌گوید که ۲۰ غیرنظامی عمدتاً زنان و کودکان در انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی جانی خیل شام دیروز زخمی شدند.

شاه محمود آرین سخنگوی قوماندانی امنیۀ این ولایت به رسانه‌ها گفت که وضعیت صحی هفت تن از زخمیان وخیم است.

پیش از این رویداد، دگروال محمد آصف توخی آمر امنیت ولایت پکتیکا در رویداد مشابه در ولسوالی یحیی خیل دیروز کشته شد.

شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ هم شام دیروز شاهد انفجار ماین بود. به گفتۀ مقام‌ها در این رویداد یک دختر کشته و سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

ایوب غروال معاون شورای ولایتی پکتیا در حملۀ مسلحانه در شهر گردیز صبح روز شنبه کشته شد.

محمد ایوب غروال، معاون شورای ولایتی پکتیا
محمد ایوب غروال، معاون شورای ولایتی پکتیا

این همه در حالیست که گفتگوها میان گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان از یک هفته به این طرف در دوحۀ قطر دوام دارد.

سمیع یوسفزی روزنامه نگار آزاد که این گفتگوها را از نزدیک دنبال می‌کند می‌گوید که اختلافات میان دو طرف در بارۀ طرزالعمل کاری هنوز پا برجاست.

آقای یوسفزی گفت: "دولت افغانستان کوشش می‌کند که طالبان در مذاکرات به دولت افغانستان ادارۀ کابل خطاب نکند بلکه طالبان از همچو اصطلاحات صرف نظر نمی‌کنند. میان خود اختلافات عمیق دارند و به همین خاطر نتوانستند که طرزالعمل برای اجرای اولین مجلس مذاکرات بین‌الافغانی به وجود آید. هنوز هم بالای یک دیگر اعتماد ندارند و اصطلاحات و جملاتی را علیه یک دیگر استفاده می‌کنند که برای‌شان قابل قبول نیست."

سمیع یوسفزی، خبرنگار
سمیع یوسفزی، خبرنگار

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان دیروز گفت که در نشست گروه‌های تماس تیم‌‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در بارۀ ۲۰ مورد اختلافی بر سر طرزالعمل کاری برای آغاز مذاکرات توافق شده است.

در این مورد جزئیات بیشتر داده نشده، مقام‌های افغان پیوسته بر برقراری آتش‌بس تأکید کرده‌اند. طالبان اما گفته اند که پس از روشن شدن عوامل جنگ در بارۀ آتش‌بس بحث خواهد شد.

XS
SM
MD
LG