لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

نشریۀ جینز به اعطای طیاره‌های سوپرتوکانو به نیروهای امنیتی افغان پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • جینز

نشریۀ جینز مطلبی چاپ کرده در مورد این که امریکا چهار طیارۀ جنگی سوپرتوکانو را به نیروی هوایی افغان سپرده.

ایالات متحده هفتۀ گذشته طیاره‌های جنگی ۲۹A را به قوای هوایی افغان سپرد. در مطلب آمده که قوای افغان از تقریباً چهار سال پیش از این نوع طیاره‌ها استفاده کرده.

در ادامه آمده که تعدادی دیگری این طیاره‌ها در پایگاه قوای هوایی امریکا در ویرجیناست که بعداً به نیروی هوایی افغانستان فرستاده خواهد شد.

در مطلب جینز آمدهُ تا ماه فبروری سال ۲۰۲۱ ایالات متحده شش طیارۀ دیگر سوپرتوکانو را به نیروهای افغان خواهد داد.

  • میس

مجلۀ ویژه‌ای زنان به نام "میس" عکس عادله راز نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد را نشر کرده و گفته که نخستین بار است که افغانستان یک چوکی را در کمیسیون امور زنان سازمان ملل متحد از آن خود می‌کند.

در مطلب آمده که برای دادن این چوکی به افغانستان بیشترین رأی داده شده.

در مجلۀ "میس" این اقدام در کنار دیگر دستاوردها در دو دهۀ گذشته پیروزیی برای زنان افغانستان خوانده شده.

در ادامه آمده که باوصف تهدیدها، آزار و اذیت و حمله ها، زنان افغانستان در بخش‌های گوناگون دستاورد داشته اند، از اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری، شورای ملی و شوراهای ولایتی گرفته تا کسب چوکی در ولسی جرگه و شوراهای ولایتی.

همچنان می‌خوانیم که زنان افغانستان برای دسترسی به موقف‌های خوب آموزش دیده و سخت تلاش کرده‌اند.

این در حالیست که مذاکرات بین افغانان در دوحۀ قطر روان است. مجلۀ "میس" گفته که کسب این چوکی برای افغانستان در سازمان ملل متحد از این لحاظ هم با اهمیت است.

بحث در مورد حقوق زنان افغانستان از بحث‌های مهم دو طرف در قطر پنداشته می‌شود. در دوران حاکمیت طالبان زنان از حق آموزش و کار بیرون از خانه بی‌بهره شده بودند.

در سال‌های اخیر، طالبان گفته اند که در چارچوب عنعنات افغانستان و دین اسلام حقوق زنان را حفظ خواهند کرد. اما برخی از زنان در افغانستان این سخنان را عمومی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG