لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

باشنده‌های پروان: معدن سنگ کرومیت بگونه غیرقانونی استخراج می‌شود


آرشیف
آرشیف

استخراج سنگ گرانب‌های کرومیت در ولسوالی کوه صافی جنجال برانگیز شده است. شماری از مردم گفته‌اند که افراد زورمند در استخراج این معدن دست دارند.

این معدن ده سال پیش در روستای "آخوندزادگان" کشف شد و استخراج غیرقانونی آن آغاز شد.

حاجی ولی‌الله از بزرگان قومی در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان می‌گوید اکنون این معدن از سوی یک زورمند استخراج می‌شود: "در قریه آخندزادگان ولسوالی کوه صافی کار را شروع کردند، به طور قاچاق. اسناد ندارند که باید مطابق اسناد معدن را استخراج کنند. بعد از این هر کاری که انجام می‌دهند، مردم کوه صافی در مقابل‌شان ایستادگی می‌کنند. به لحاظ خدا، این معدن کرومیت را به طور غیرقانونی استخراج و دزدی نکنید."

منتقدان و شاکیان محلی در مورد هویت شخص زورمندی که به استخراج غیر قانونی معدن کرومیت در این ولسوالی از سوی آنها متهم شناخته می‌شود توضیح نمی‌دهند.

عبدالاحد حسرت، رئیس اداره معدن ولایت پروان به رادیوآزادی گفت که استخراج بخش کوچکی از این معدن را با یک شرکت قرارداد کرده است: "شرکت هیواد برادران یک ساحه محدود را در ولسوالی کوه صافی که دارای کواردینات مشخص می‌باشد با قراردادی‌های معین قرارداد نموده است. فعلاً مردم محل اعتراض دارند که در ساحه غیرقانونی استخراج صورت می‌گیرد. ما ساحه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم اگر در ساحه قراردادی باشد اجازه فعالیت برای‌شان می‌دهیم و اگر نباشد اجازه نمی‌دهیم که به فعالیت‌های خود ادامه بدهند."

کارشناسان معدن می‌گویند کرومیت در ذوب آهن و مقاومت دادن به آهن کاربرد دارد. این سنگ قیمتی از سال ۱۹۵۰ در افغانستان کشف شده و معادن آن در ولایت‌های میدان وردک، خوست، لوگر، کابل و پروان شناسایی شده است. گفته می‌شود که این سنگ برای قاچاق به پاکستان استخراج می‌شود.

XS
SM
MD
LG