لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

اشرف غنی: نظام جمهوری و دستاوردهای دو دهه اخیر باید حفظ شوند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت در ولایت بامیان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت در ولایت بامیان

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در سفری به ولایت مرکزی بامیان بر حفظ نظام جمهوری و دستاوردهای دو دهه اخیر تأکید کرد.

آقای غنی در جمع مردم بامیان از مردم خواست که از روزند صلح و ارزش‌های دموکراتیک دو دهۀ اخیر حمایت کنند:‌ "جمهوریت متعلق به تمام مردم افغانستان است. اگر جمهوریت وجود نمی‌داشت، انکشاف متوازن وجود می‌داشت؟ شفافیت و حسابدهی وجود می‌داشت؟ من افتخار دارم که خود را خادم ملت می‌دانم. مردم افغانستان باید صدای خود را بلند کنند که چه نوع صلح می‌خواهند."

امرالله صالح، معاون اول آقای غنی در این همایش با خوشبینی از مذاکرات صلح گفت که دیگر هرکز نظام امارت اسلامی مطابق الگوی طالبان در افغانستان پیاده نخواهد شد. او گروه طالبان را ناآگاه از وضعیت جامعه کنونی کشور خواند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان

آقای صالح افزود که طالبان به این دلیل تن به آتش‌بس نمی‌دهند که می‌ترسند در میان جامعه منحل شوند: "در قسمت صلح هیچ تشویشی وجود ندارد؛ چون‌که طالبان [گروهی] بسیار کوچک هستند و می‌خواهند برای خود هویت بسازند. هم هویت زیر اسم طالبان کهنه شده و هم کلمه امارت. حجم دانش مردم به حدی بالا است که اگر طالبان یک روز تن به آتش‌بس بدهند، در داخل جامعه ذوب خواهند شد."

محمدسرور دانش معاون دوم آقای غنی در این سفر گفت که مردم بعد از بیست سال به مرحله آغاز مذاکرات مستقیم با گروه طالبان رسیده‌اند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

آقای دانش هم بر حفظ دموکراسی، آزادی بیان، انتخابات، حقوق بشر، حقوق زنان، مشارکت اقوام و حفظ ارزش‌های نظام اسلامی تأکید کرد. او افزود که مردم دیگر به قرن هفدهم بر نخواهند گشت:‌ "امروز در جریان صلح مسئله جمهوریت و امارت مطرح است. این تنها یک شعار و یک نام نیست، بلکه جمهوریت در حقیقت عصاره تمام دستآوردهایی است که مردم افغانستان در این ربع اول قرن بیست‌ویک به آن دست یافته است. ما نمی‌توانیم تمام دستآوردها را کنار بگذاریم و به قرن ۱۷ و ۱۸ برگردیم."

رئیس جمهوری افغانستان در این سفر با هر دو معاونش با تأکید بر توسعه متوازن، تأمین حقوق زنان و کودکان، از شماری از پروژه‌های عمرانی دیدن می‌کند.

XS
SM
MD
LG