لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

نیویارک تایمز: خشونت و ناامنی در نقاط مختلف افغانستان ادامه دارد


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مقالۀ را در این مورد به نشر رسانده است: "هرچند تیم‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان در دوحۀ قطر سرگرم گفتگو اند، اما در نقاط مختلف افغانستان هنوز هم خشونت و نا امنی ادامه دارد."

کندز، پکتیا، پکتیکا و بلخ از ولایاتی اند که روز شنبه از تلفات غیرنظامیان از آن گزارش شده بود.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، این حوادث امنیتی در حالی اتفاق افتاده‌اند که بحث‌ها در دوحۀ قطر روی طرزالعمل کاری آغاز مذاکرات صلح، تا هنوز نهایی نشده‌اند.

روزنامۀ نیویارک تایمز دو مسئله را در برابر آغاز مذاکرات رسمی صلح مانع می‌داند. یکی آتش‌بس و دیگر نوع نظامی آینده در افغانستان.

نویسندۀ مقاله روزنامۀ نیویارک تایمز می‌گوید، این بحث‌ها واضح می‌کند که تلاش‌ها برای پایان جنگ در افغانستان تا چه حد پیچیده‌اند.

تیم‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان که از ۱۲ ماه سپتمبر مصروف گفت‌وگو اند، بعد از وقفۀ روز جمعه روز شنبه بار دیگر بحث‌های‌شان را روی طرزالعمل کاری و اجندا از سر گرفتند.

مقاله به نگرانی‌های رولاند کوبیا نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان هم اشاره کرده که گویا خشونت‌ها در افغانستان در ۵ هفته در ۵ سال گذشته بی‌سابقه اند.

  • بانک جهانی

بانک جهانی با نشر مقالۀ در ویب‌سایت خود گفته که از مدرک اصلاحات در سیستم تدارکات در عواید ملی افغانستان افزایش به میان آمده است.

در بخشی از این مقاله آمده که این اصلاحات باعث شده افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی با قراردادهای مختلف بتواند حدود ۸۶۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون افغانی را از راه تدارکات ملی به مصرف برساند.

این مبلغ نیمِ از بودجه یک ساله افغانستان را تشکیل می‌دهد.

در بخشی از این مقاله آمده که مرکز آموزشی تدارکات ملی که در سال ۲۰۱۶ میلادی به فعالیت آغاز کرده و بعد از آن به انستیتوت تدارکات ملی تعویض شد، تا کنون در نقاط مختلف افغانستان ۵ هزار تن را آموزش مسلکی داده است.

مردم از نقاط مختلف افغانستان در پیام‌ها به رادیو آزادی شکایت کرده‌اند که در قراردادها و تطبیق پروژه‌ها هنوز هم فساد اداری موجود بوده یا انکشاف متوازن در نظر گرفته نمی‌شود.

بانک جهانی در این مقاله می‌نویسد، یکی از مشکلات اصلی در افغانستان این است که سطح آگاهی متخصصان تدارکات دولت ابتدایی بوده و به خاطر موثریت نیاز به مهارت‌های جدید دارند.

XS
SM
MD
LG