لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

مسیر: بحث روی اصول و راهکار مذاکرات صلح به هفته دوم کشانده شد


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر در مورد تاخیر در گفتگوهای صلح افغانستان و نگرانی‌های مردم مطالبی را به نشر سپرده‌اند.

  • مسیر

روزنامه ‌در مورد تاخیر در گفتگوهای صلح نوشته که بحث روی اصول و راهکار مذاکرات صلح به هفته دوم کشانده شد و هنوز هم مسایل حل نشده است.

به باور سرمقاله‌نویس به نظر می‌رسد که بحث روی اصول و راهکارها زمانگیر است و بعد از آن بحث درباره موضوع گفتگوها هم مشکل و اختلافی است و هردو طرف زود به نتیجه نمی‌رسند.

روزنامه دلیل تاخیر را ناشی از "ذهنیت‌ها و موضع‌گیری‌ها" دانسته و افزوده که طالبان هنوز هم صلح را به دید فتح می‌بینند و فکر می‌کنند مع پس از شکست امریکا حکومت را هم در گفتگوهای صلح شکست می‌دهند و به همین دلیل حاضر به انعطاف‌پذیری نیستند.

روزنامه اظهار نگرانی کرده که به طرز تفکری که هر دو طرف دارند، صلح ناممکن می‌شود یا یک طرف از موضع خود بگذرد یا هر دو طرف چند قدم پیش بیاید و از برخی مسایل صرف‌نظر کنند تا زمینه برای گفتگوهای صلح مساعد و این روند کامیاب شود.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح هم انتقاد کرده که عوامل تاخیر در گفتگوهای صلح و پیشرفت‌های که در این زمینه صورت گرفته است به طور دقیق با مردم شریک نمی‌شود.

در سرمقاله تاکید شده که تصمیم‌گیری درباره گفتگوهای صلح در قطر باید براساس ارزش‌های ملی افغانستان باشد. روزنامه با اشاره به نگرانی‌های فعالان مدنی و سیاسیون نوشته است که معلومات این پروسه پنهان نگهداشته می‌شود.

در سرمقاله آمده است افغانها در وضعیت ناگواری به پای صندوق‌های رای رفتند و قربانی دادند که به نوشته سرمقاله‌نویس حالا باید از قربانی‌های آنان قدردانی شود تا دست‌آوردهای گذشته محفوظ بماند. به نظر نویسنده، هر نوع تغییر در گفتگوهای صلح باید به اطلاع مردم برسد.

و روزنامه هیواد با اشاره به گفتگوهای صلح وافزایش خشونت‌ها در کشور نوشته است همزمان با گفتگوهای صلح جنگ برای آنان قابل تحمل نیست. به باور نویسنده، در اصل "دشمنان دیگر" به شمول پاکستان، روسیه، ایران و برخی دشمنان عقب پرده طالبان را نمی‌گذارند تا به توافق صلح برسند.

روزنامه ادعا کرده است که طالبان مستقل نیستند که صلح یا آتش‌بس کنند، بلکه آنان تحت فشار طرف‌ها هستند هر یک برنامه مشخصی می‌دهند که بربنیاد آن از حکومت افغانستان امتیاز به دست آورند.

XS
SM
MD
LG