لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

نگرانی‌ها از فعالیت صدها مدرسه دینی غیرقانونی در ولایت بلخ


آرشیف
آرشیف

مقام‌های محلی ولایت بلخ در شمال افغانستان از فعالیت صدها مدرسه دینی غیرقانونی اظهار نگرانی کرده‌اند.

رئیس اداره حج و اوقاف بلخ گفته که صد‌ها مدرسه دینی در این ولایت به گونه غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

محمود دانشجو گفته که به تازگی به ۱۱۰ مدرسه دینی جواز فعالیت داده‌، اما هنوز هم بیش از چهارصد مدرسه دینی دیگر بدون مجوز و بدون ثبت در نهادهای دولتی فعالیت می‌کنند.

محمود دانشجو رئیس اداره حج و اوقاف بلخ
محمود دانشجو رئیس اداره حج و اوقاف بلخ

آقای دانشجو به رادیو آزادی گفت که مدارس دینی بدون مجوز بیشتر در روستا‌ها و در مناطق تحت کنترول مخالفان مسلح دولت فعالیت می‌کند.

وی افزود: "ما در تلاش هستیم که مدارس زیادی را تحت نظارت داشته باشیم. اما تقریباً تمامی مدارسی که به گونه غیرقانونی فعالیت دارند، در ساحات دور دست هستند."

به گفته آقای دانشجو، نا‌امنی در هشت ولسوالی بلخ فعالیت اداره حج و اوقاف را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است. او فعالیت مدارس غیرقانونی را نگران‌کننده دانست.

آرشیف
آرشیف

محمود دانشجو گفت که در مدارس غیرقانونی در مناطق ناامن، سازمان‌های استخباراتی کشورهای منطقه و گروه طالبان در تلاش تبلیغ علیه حکومت هستند.

آقای دانشجو: "خوب از این مدارسی که در ساحات ناامن وجود دارند، گروه‌های مختلف استفاده می‌توانند. هر کس به نفع خود کار می‌کند و طالبان نیز در آنجا به نفع خود تبلیغ می‌کنند."

یک مدرسه دینی در ولایت بلخ
یک مدرسه دینی در ولایت بلخ

در این حال آگاهان به این باورند که فعالیت غیرقانونی مدارس دینی در بلخ به افراط‌گرایی مذهبی در جامعه می‎افزاید و گروه‌های شورشی از این مدارس به عنوان مراکز جلب و جذب نیروی جنگی استفاده می‌کنند.

محمد ادیب غیاثی، آگاه امور سیاسی به رادیو آزادی چنین گفت: "فعالیت صدها مدرسه دینی غیرقانونی که دولت بر آن کنترول و نظارت ندارد، علت اساسی افزایش ناامنی در بلخ است. از این مکان‌ها گروه‌های مختلف و تروریستان به حیث مرکز جذب نیرو کار می‌گیرند و علیه دولت و امنیت در افغانستان استفاده می‌کند."

محمد ادیب غیاثی، آگاه امور سیاسی
محمد ادیب غیاثی، آگاه امور سیاسی

آقای غیاثی می‌گوید که دولت با ثبت این مراکز آموزش دینی می‌تواند جلو افراط‌گرایی رو به رشد در جامعه را بگیرد و نیز حضور گروه‌های خرابکار و نفوذ آنها در میان مردم جلوگیری کند.

مسئولان اداره حج و اوقاف بلخ می‌گویند که مدارس دینی غیرقانونی یا بدون مجوز به صورت سنتی در روستاها فعال هستند که بیشتر شاگردان و طلبه‌های آن نیز نوجوانان زیر هژده سال هستند.

XS
SM
MD
LG