لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

'خواست اداره حفاظت از محیط زیست برای تصفیه دود زغال سنگ'


آرشیف
آرشیف

اداره ملی حفاظت ازمحیط زیست افغانستان از تمام مالکان ساختمانهای بزرگ و کارخانه‌ها خواسته برای تصفیه دود زغال سنگ فیلتر نصب کنند.

اداره ملی حفاظت از محیط زیست به مالکان ساختمانهای بزرگ و کارخانه‌های تولیدی هشدار داده که اگر زغال سنگ را بدون دستگاه تصفیه دود مصرف کنند، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

قاسم رحیمی سخنگوی این اداره روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که نصب فیلتر دود الزامی است.

"تمام بلندمنزل‌ها و کارخانه‌ها مکلف هستند تا آغاز فصل سرما سال جاری، سیستم تسخین‌شان را با فلترکننده دود مجهز کنند، هر تصدی که تخلف کند، برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد. جریمه مالی بین ۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار است. اگر به جریمه مالی تمکین نکنند، تمام متخلفین راجع می‌شوند به نهادهای عدلی و قضایی."

آرشیف، نمایی از شهر کابل
آرشیف، نمایی از شهر کابل

آقای رحیمی گفت برای اجرای این برنامه با دیگر نهادهای دولتی هماهنگی شده است. او از مردم کابل خواست که در جلوگیری از آلودگی هوا همکاری کنند.

این در حالی است که دفتر معاون نخست ریاست جمهوری با در اعلامیه‌ای نوشته که ۳۷۳ ساختمان در شهر کابل مرکز گرمی زغال‌سنگ‌سوز دارند، اما سیستم فیلتر دود ندارند.

در اعلامیه به شهرک‌ها، مراکز تجاری، مالکان ساختمان‌های رهایشی و تأسیساتی که خلاف قوانین و مقررات محیط زیست عمل کنند، هشدار داده شده که هرچه زودتر دستگاه تصفیه دود زغال‌سنگ نصب کنند.

اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند این اقدام باید از آغاز سال روی دست گرفته می‌شد تا اجرا می‌شد.

آرشیف
آرشیف

عبدالولی مدقق، معاون پیشین اداره ملی حفاظت از محیط به رادیو آزادی گفت: "آنها نصب فیلترهایی را که روی آن تاکید دارند، برای تصفیه دود نقش موثر دارد،اما متاسفانه فیلترهای معیاری وجود ندارد، اگر هم است هزینه آن بسیار بلند است که این را عملی نمی‌بینم و در مجموع یک سیستم نظارت ضعیف وجود دارد که قادر به نظارت این کار نیستند."

آقای مدقق می‌گوید برای جلوگیری از آلودگی هوا در دراز مدت باید بیشتر بر تولید انرژی برق آبی، برق خورشیدی و افزایش محلات سبز تمرکز شود.

افزایش جمعیت، توسعه محلات برنامه‌ریزی‌نشده شهری، وسایط دودزا و مصرف زغال‌سنگ ازعمده‌ترین منابع آلودگی هوا دانسته می‌شود.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند که معضل آلودگی هوا و محیط زیست سبب بروز مشکلات تنفسی، بیماری‌های مزمن و حتی مرگ می‌شود.

XS
SM
MD
LG