لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

واشنگتن اگزمینر به نقل از مک‌مستر: خروج امریکا از افغانستان اشتباه است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن اگزمینر

روزنامۀ واشنگتن اگزمینر به سخنان تازۀ جنرال بازنشسته مک‌مستر مشاور امنیت ملی پیشین دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده توجه کرده‌است.

در مطلب از قول مک‌مستر آمده که خروج نیروهای امریکایی از جاهای مثل افغانستان و جرمنی، با توجه به منافع ملی دراز مدت ایالات متحده، اشتباه است. مک‌مستر این سخنان را در گفت‌وگو با تلویزیون سی بی‌اس که به روز یک‌شنبه (۲۱ سپتمبر) نشر شد، گفته است.

او خواستار حمایت دوام‌دار از حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی آن کشور شده‌است.

در مطلب آمده که او توافق ماه فبروری میان امریکا و طالبان را اشتباه و پالیسی به‌گفتۀ او غیر عاقلانه خوانده‌است.

در ادامۀ مطلب می‌خوانیم، مک‌مستر گفته که آن عده از گروه‌های هراس‌افگن که امروز ایالات متحده را تهدید می‌کنند، در مقایسه با سال ۲۰۰۱ اکنون نیرومندتر اند.

در ادامه از قول مک‌مستر گفته شده، آنانی‌که در یازدهم سپتمبر به حمله‌های گروهی مرگ‌بار در امریکا دست زده بودند، در جهاد افغانستان در برابر شوروی پیشین اشتراک کرده بودند.

اما در ادامه آمده که اکنون القاعده و گروه دولت اسلامی در مقایسه با زمان مجاهدین نیرومندتر اند و توانایی تخریب‌شان هم بیشتر.

  • ایرو ایشیا ریویو

ایرو ایشیا ریویو در مطلبی به استراتژی سیاسی طالبان توجه کرده و نوشته که سرانجام نمایندگان طالبان پس از دو دهه از سرنگونی رژیم‌شان در حمله‌های ایالات متحده، با نمایندگان دولت افغانستان در دوحۀ قطر رو در رو دیده‌اند.

از دید نویسنده، طالبان به‌عنوان یک گروه تندرو تغییر نکرده‌اند. به باور نویسنده طالبان اکنون هم فکر می‌کنند که می‌توانند با استفاده از تفنگ به قدرت برسند و این که قوانین شریعت را بر قوانین دموکراتیک افغانستان ترجیح می‌دهند.

نویسنده در ادامه به دو عنصر استراتژی طالبان اشاره کرده و نوشته که این گروه از یک طرف تلاش کرده به جهانیان و مردم افغانستان نشان دهد که مشروعیت دارد و از طرف دیگر در پی نمایش قدرت بوده‌است.

در ادامه آمده که طالبان از یک طرف خود را به واشنگتن نزدیک کرده‌اند و از سوی دیگر به حمله‌های مرگ‌بار‌ شان در افغانستان ادامه داده‌اند.

XS
SM
MD
LG