لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

سرور دانش: اظهاراتم به هدف روشن کردن تفاوت جمهوریت با امارت بوده نه توهین


سرور دانش معاون اول رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون اول رئیس جمهور افغانستان

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در مورد اظهارات اخیرش در بامیان توضیح داد.

آقای دانش روز دوشنبه (۳۱ سنبله ۱۳۹۹) در نشستی به مناسبت روز جهانی صلح در ارگ ریاست جمهوری گفت هدف وی توهین به حکومت‌های گذشته یا شخصیت‌ها نبوده، بلکه روشن کردن تفاوت میان نظام جمهوری و امارت برای مردم بود.

آقای دانش گفت: "صحبت‌های دیروز من در بامیان مقایسه‌ای بین جمهوریت و نظام سلطنتی بود. هدف از این مقایسه نگاه قومی نبوده است. ما به شخصیت‌های تاریخی افغانستان مخصوصاً احمدشاه درانی و شاه امان‌الله خان غازی احترام داریم، اما چیزی که به مستند تاریخ سیاسی ما از نگاه حقوقی و حتی از نگاه دینی و فقهی برای ما مسلم است، این است که در دنیای امروزی میزان و معیار مشروعیت حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی آرای مردم است."

آقای دانش همچنین گفت مردم بقا خود را در نظام‌های سلطنتی و امارت نمی‌بینند.

معاون دوم رئیس جهمور افغانستان روز یکشنبه در سفری به ولایت بامیان گفته بود: "امارت نظامی است، متکی بر اراده یک فرد و بدون رأی و حتی بدون رضایت عامه مردم. این نظام با یک نظام کاملاً استبدادی و دیکتاتوری هیچ فرقی ندارد."

آقای دانش همچنین گفت: "نظام طالبانی با سلطنت سدوزایی و محمدزایی که به نام امارت یا سلطنت از ۱۷۴۷ (۱۱۲۶ش) تا ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ش) به مدت بیش از ۲۳۰ سال بر افغانستان حکومت کردند، از نگاه روح و محتوا هیچ تفاوتی ندارد."

شماری کاربران افغان در رسانه‌های اجتماعی در باره این اظهارات آقای دانش واکنش تند نشان دادند و برخی دیگر او را متهم به توهین به یک قوم خاص کردند و از وی خواستند که معذرت‌خواهی کند.

از سوی هم رئیس ولسی جرگه افغانستان می‌گوید مقامات حکومتی باید از چنین اظهارات خودداری کنند.

میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان
میر رحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه افغانستان

میررحمان رحمانی روز یکشنبه با اشاره به اظهارات اخیر آقای دانش گفت چنین اظهارات میان افغان‌ها فاصله ایجاد می‌کند.

آقای رحمانی گفت: "در رابطه به سخنان آقای دانش باید بگویم که وحدت ملی کشور به همدیگر پذیری نیاز دارد. از سخنانی که بوی نفاق می‌دهد، آن‌هم از سوی مقامات حکومتی، باید جلو آن گرفته شود."

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در حالی بر رد نظام سیاسی امارت در کشور تأکید کرده که گروه طالبان هم به صورت مکرر خواهان برقراری نظام امارت در کشور شده است.

XS
SM
MD
LG