لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

فقر تهدید جدی افزایش موارد مثبت کووید۱۹ در میان دانشجویان در غور


موسسه تحصیلات عالی ولایت غور
موسسه تحصیلات عالی ولایت غور

بعد از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در موسسه تحصیلات عالی غور، پوشیدن ماسک اجباری شده است. اکنون در هرگوشه این نهاد تحصیلی دانشجویان ماسک پوشیده‌اند. اما دانشجویان هم هستند که به دلیل فقر نمی‌توانند ماسک بپوشند.

نادر عزت دانشجوی این موسسه می‌گوید: "وقتی پولی نباشد، ما چطور ماسک و دستکش بگیریم؟ باور کنید همین قدر پول نداریم که امشب برای اتاق خود روغن خریداری کنیم. آیا می‌شود که هفته‌ای ۱۰۰ افغانی یا بیشتر برای خریداری ماسک مصرف کنیم؟"

یک دانشجوی دختر که نخواست نامش ذکر شود، گفت که از ده روز پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در خانه قرنطین است. او در تماس تلفونی گفت که از ولسوالی لعل‌وسرجنگل برای ادامه درس آمده و اکنون در یک حویلی کرایی زندگی می‌کند.

او افزود:‌ "یکی از دلایلی که ما به ویروس کرونا مبتلا شدیم، در بخش خانم‌ها کاستر است. آنجا به دلیل پر بودن موتر فاصله رعایت نمی‌شود. در صنف‌ها نفر زیاد هستند و صنف‌ها کوچک است. آب و صابون موجود است، اما مواد ضدعفونی، دستکش و ماسک که باید محصلین خریداری کنند. بعضی می‌توانند که پول دارند خریداری کنند، ولی بعضی مثل من که مسافر هستند، اقتصاد ضعیف دارند، نمی‌توانند خریداری کنند. امیدواریم وزارت تحصیلات و صحت توجه کنند."

انتقال دانشجویان دختر از داخل شهر تا محل درس در موترهای کاستر با عدم رعایت کردن موارد بهداشتی، عدم معیاری بودن صنف‌های درسی و نبود بودجه برای مبارزه با ویروس کرونا در موسسه تحصیلات عالی غور از مواردی است که به گفته مسئولان باعث افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا شده‌اند.

شیرآغا هاشمی معاون عملی و امور محصلان موسسه تحصیلات عالی غور به رادیو آزادی می‌گوید: "کارهایی که ما در جریان دروس تجدیدی انجام دادیم، پوشیدن ماسک برای محصلین و دانشجویان اجباری کرده‌ایم. فاصله فیزیکی را تا حد امکان در اداره و داخل صنف رعایت کرده‌ایم. کمیته صحت در سطح پوهنتون ایجاد کرده‌ایم. اما مشکلات اقتصادی دانشجویان باعث شده که بعضی موارد صحی در دانشگاه مراعات نگردد. مثلاً محصل توان خریداری ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده را ندارند ما هم در این زمینه بودجه نداریم."

جمعه گل یعقوبی، رئیس صحت عامه ولایت غور از وضعیت صحی در موسسه تحصیلات عالی غور انتقاد می‌کند و می‌گوید: "محصلان به تعداد ۳۰ تن مصاب شده‌اند و نتیجه آزمایش آنان مثبت اعلان شده است. لیست آنها به پوهنتون شریک شده است. آنها هم محصلان را قرنطین کرده‌اند. اکنون وضعیت محصلان خوب است، اما هیچ امکان ندارد که ماسک وزارت صحت تهیه کند، چون روزانه هر محصل دو ماسک می‌خواهد و در تعهد و قرارداد بین وزارت تحصیلات و صحت وجود ندارد. باید خود محصل تهیه کند."

روز جمعه گذشته احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان در سفری به ولایت غور از احتمال افزایش دوباره ابتلا به ویروس کرونا در کشور هشدار داد. او از مردم خواست که توصیه‌های صحی را رعایت کنند. آقای عثمانی نیز از ایجاد شفاخانه ۱۰۰ بستر برای جلوگیری از ویروس کرونا در غور خبر داد.

XS
SM
MD
LG