لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

واکنش تند طالبان به اظهارات اخیر معاونین رئیس جمهور افغانستان


بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

در حالی که گفت‌وگوهای گروه تماس دولت افغانستان و طالبان در قطر روی نهایی‌سازی اصول مذاکرات ادامه دارد، دولتمردان افغان و گروه طالبان، عملکرد یکدیگر را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری گفته که گروه طالبان در دوره حاکمیت خود شماری از مردم را شکنجه و سنگسار کرد و بدون قانون از مردم عشر و ذکات گرفت.

آقای صالح روز دوشنبه در همایشی به مناسبت روز جهانی صلح گفت که گروه طالبان در دوره حاکمیت خود جایگاه افغانستان را در سطح جهان پائین آورد و حتی هزاران دختر را به نکاح اجباری درآورد: "ده‌ها هزار دختر جوان افغانستان در دوره طالب برخلاف میل خود و خانواده‌اش به نکاح اجباری در آمدند. اما در افغانستان فرهنگ سپر است و اجازه نمی‌دهد که این قصه‌ها علنی شود. اگر ما فرهنگ متفاوتی می‌داشتیم، مسئله نکاح اجباری در دوره طالبان در تمام گوشه‌های افغانستان بدعتی بود که در تاریخ کشور ما نظیر نداشت."

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان

آقای صالح همچنین گفت که گروه طالبان در دوره حاکمیت خود فرهنگ‌ستیزی کرد و بجای فرهنگ چند هزارساله افغانستان، در تلاش زنده کردن فرهنگ به گفته او، مولانا فضل‌الرحمان و مولانا سمیع‌الحق، دو روحانی پاکستانی، بود.

در این همایش همچنین سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان ضمن برخی انتقادهای دیگر از گروه طالبان، گفت که براساس گزارش‌هایی از قطر، این گروه به نحوی گفته‌ که با اهل تشیع مانند اقلیت‌های دینی در چهارچوب شریعت اسلامی برخورد شود.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

آقای دانش گفت که چنین اظهارات مغایر احکام مذهب امام ابو حنیفه و همچنین اهانت به بخش بزرگی از مردم افغانستان است: "این نوع برخورد به نظر من نخست مخالف است با اندیشه و مکتب امام ابو حنیفه و همچنین مغایر است با حقوق اساسی و دینی ما. همچنین این اظهارات یک نوع توهین به بخش بزرگی از مردم افغانستان است."

اما گروه طالبان اظهارات معاونان رئیس جمهوری را به عنوان مانع‌تراشی در برابر روند جاری صلح دانسته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه با پخش اعلامیه‌ای گفته است که معاونان رئیس جمهوری این کشور با چنین اظهاراتی در برابر نظام آینده افغانستان "عقده‌گشایی" می‌کنند.

در اعلامیه گروه طالبان به گونه کنایه‌آمیز آمده است که پیش از تصرف کابل از سوی طالبان، آیا جنگ‌های داخلی برای رسیدن به قدرت، ویرانی کابل و کشتن حدود ۶۰ هزار کابلی چه کمالی بود؟

طالبان همچنین در اعلامیه خود عبارت "شر و فساد" را به کار برده و گفته‌اند که چور و چپاول بانک‌ها و اموال مردم، تجاور به زنان و هزاران فجایع دیگر چه قهرمانی بوده است؟

XS
SM
MD
LG