لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

وزارت داخله: در ۷ هزار حمله طالبان ۳۵۰۰ ملکی کشته و زخمی شده اند


آرشیف، انفجار موتر بمب در ولایت بلخ
آرشیف، انفجار موتر بمب در ولایت بلخ

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در شش ماه نخست سال جاری، گروه طالبان ۷ هزار حمله را اجرا کرده است.

به گفته وزارت داخله این گروه پس از توافقنامه صلح با امریکا، این حمله‌ها را علیه نیروهای امنیتی، مردم عادی و تاسیسات عامه این کشور انجام داده‌اند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله روز سه‌شنبه (اول میزان) در کابل به خبرنگاران گفت که در این حمله‌ها نزدیک به ۳۵۰۰ غیر نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند: "از اول حمل سال جاری تا ۳۰ سنبله، طالبان نزدیک به ۷ هزار حمله و تحرک را انجام داده‌اند. با تاسف در این حمله‌ها ۳۵۰۰ غیر نظامی شهید و یا زخمی شده‌اند."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله

آقای آرین آمار دقیق کشته‌شدگان و زخمیان را توضیح نداد، اما گفت که حمله‌های مسلحانه، مین‌های کنارجاده، انفجار، ترور و رویدادهای دیگر مشمول این حمله‌ها است.

وزارت داخله گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حال دفاع فعال قرار دارند و تلفات زیاد به گروه طالبان نیز وارد شده است.

این در حالی است که گفت‌وگوهای گروه تماس دولت افغانستان و طالبان روی نهایی‌سازی اصول مذاکرات در قطر ادامه دارد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان دو شب پیش در صفحه توییتر خود نوشته بود: "از چند روز می‌شود که خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته و این قابل تاسف است. در جریان این خشونت‌ها شمار زیادی افغان‌ها کشته شده‌اند. با توجه به ادامه گفت‌وگوها مهم است که طرف‌ها خشونت‌ها را کاهش دهند."

استیفانو پونتیکورو، نماینده ملکی ناتو در افغانستان نیز در پیام خود به مناسبت روز جهانی صلح گفته که فرصت تاریخی برای صلح این کشور به وجود آمده و باید از راه‌های سیاسی برای خشونت‌ها نقطه پایان داده شود.

در همین حال، عتیق‌الله امرخیل کارشناس امنیتی می‌گوید که طالبان می‌خواهند که از راه ادامه جنگ در گفت‌وگوهای صلح امتیاز بیشتری به دست آورد: "طالبان یا جانب مقابل می‌خواهد که از راه زور، جنگ و خشونت به اهداف خود برسد. جنگ را بخاطری تشدید کرده‌اند که در مذاکرات امتیاز به دست آورند. در این درگیری‌ها قوانین جنگ رعایت نمی‌شود و در گذشته هم مراعات نشده است."

عتیق‌الله امرخیل
عتیق‌الله امرخیل

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، در پیامی به رادیو آزادی گفت که گروه طالبان حمله‌های خود را کاهش داده است.

او ادعا کرد که برعکس حکومت افغانستان در چندین ولایت این کشور علیه طالبان عملیات به راه انداخته و در حمله‌های هوایی به مردم عادی تلفات وارد کرده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیروز دوشنبه در همایشی به مناسبت روز جهانی صلح از طالبان خواستند که به خواست صلح پاسخ مثبت دهند و آتش‌بس کنند.

XS
SM
MD
LG