لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۰

مسئولان رسانه‌ها: برای رسانه‌ها تسهیلات پوشش مذاکراتِ قطر فراهم نشده


نشست گفتگوهای صلح میان هیئت‌های دولت و گروه طالبان در قطر
نشست گفتگوهای صلح میان هیئت‌های دولت و گروه طالبان در قطر

شماری از مسئولان رسانه‌ها می‌گویند که حکومت در پوشش خبری مذاکرات صلح در قطر با رسانه‌ها همکاری نکرده است.

ادامه گفتگوهای صلح میان هیئت‌های دولت و گروه طالبان در قطر، اما به دور از دوربین تمام رسانه‌ها.

مسئولان شماری از رسانه‌ها با اشاره به این موضوع می‌گویند که برای رسانه‌ها تسهیلات پوشش مذاکرات قطر فراهم نشده و این به نحوی وضع سانسور در برابر رسانه است.

روز چهارشنبه در نشستی در کابل گفت که دو طرف گفتگوکننده مسئولیت دارند که در مورد مذاکرات جاری خود در قطر، اطلاع‌رسانی کنند نه این‌که صدای رسانه‌ها را "خفه" کنند.

نجیبه ایوبی، مسئول گروه رسانه‌ای کلید
نجیبه ایوبی، مسئول گروه رسانه‌ای کلید

خانم ایوبی گفت: "امروز احساس می‌کنیم که می‌خواهند صدای رسانه‌ها را خفه می‌کنند، اما رسانه‌های افغانستان در ۲۰ سال به این پختگی رسیده که خفه کردن صدای رسانه‌ها کار آسان نیست."

جیلانی زواک به نمایندگی از تلویزیون کابل نیوز در این نشست گفت که برخی حلقه‌ها در حکومت تلاش دارند که دسترسی رسانه‌ها و مردم به اطلاعات، به ویژه از مذاکرات قطر را محدود کنند.

به گفته آقای زواک، تیم مذکره‌کننده دولت که سر گرم گفتگو با هیئت طالبان در دوحه پایتخت قطر است، نیز معلومات درست و به موقع را در دسترس رسانه‌ها قرار نمی‌دهد.

با این حال شیوا شرق معین نشراتی وزارت اطلاعات وفرهنگ می‌گوید که رسانه‌ها حق دسترسی به اطلاعات در مورد مذاکرات صلح در قطر را دارند.

عبدالمنان شیوای شرق
عبدالمنان شیوای شرق

آقای شرق در این نشست گفت که این نگرانی مسئولان رسانه‌ها را به رهبری حکومت می‌رساند و تلاش می‌کند که رسانه‌ها از گفتگوهای صلح در قطر به‌گونه درست پوشش داشته باشند.

او افزود: "دولت افغانستان متعهد به پاسداری از آزادی بیان است. بنابراین ما آرزو می‌کنیم که هم رهبری ارشد دولت افغانستان و هم نمایندگان گفتگوکننده طالبان در دوحه جایگاه رسانه‌های افغانستان را مشخص کنند."

گفتگوهای هیئت‌های گفتگوکننده دولت افغانستان و گروه طالبان روز شنبه هفته گذشته در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

اما روزنامه‌نگارانی که با نمایندگان دولت برای پوشش خبری به دوحه رفته بودند، دوباره به کابل بازگردانده شدند و این مذاکرات به دور از چشم رسانه‌ها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG