لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

در ولایت‌های کابل، بلخ  و هرات پروژه برق آفتابی و بادی تطبیق می‌شود


آرشیف
آرشیف

شرکت برشنای افغانستان می‌گوید، با تطبیق پروژه برق آفتابی و بادی در ولایت‌های کابل، بلخ و هرات ده‌ها هزار خانواده دیگر از نور برق مستفید می‌شوند.

باوجود تلاش‌های حکومت و جامعه جهانی برای رفع مشکلات برق درافغانستان، مردم می‌گویند، هنوز هم برق منظم ندارند.

شماری از شهروندان پایتخت شکایت دارند که پرچاوی‌های برق افزایش یافته و خانواده‌های نمی‌توانند به‌گونه منظم از برق استفاده کنند.

گل آغا و گل افغان در این مورد به رادیوآزادی گفتند: "برق اصلا وجود ندارد، بل صرفیه برق میاید، اما پرچاوی‌ها زیاد است، بعضی اوقات از طرف شب و بعضی اوقات ازطرف روز برق قطع می‌شود."

"صبح وقتی برای وضو گرفتن می‌رویم برق نیست، وقتی که برق نباشد، حتی در مسجد آب نمی‌باشد، مشکلات بسیار زیاد است."

این درحالیست که قرارداد تطبیق چهار پروژه برق آفتابی و بادی به کمک مالی اداره توسعه ای بین‌المللی امریکا(یو،اس،آی، آی، دی) روز چهارشنبه در کابل امضا شد.

وحیدالله توحیدی سخنگوی این شرکت به رادیوآزادی گفت: این پروژه‌ها شامل، دو پروژهٔ انرژی آفتابی در کابل و بلخ و دو پروژه انرژی بادی در هرات می‌باشد که با هزینه ۱۶۰ میلیون دالر عملی می‌شود.

پروژه‌های یاد شده که ظرفیت تولید ۱۱۰ میگاوات برق را خواهد داشت، توسط کمپنی‌های خصوصی داخلی و خارجی تطبیق می‌شود.

درهمین حال می‌گوید، با تطبیق این پروژه‌ها ده‌ها هزار خانواده دیگر از نور برق مستفید شده و پرچاوی‌ها نیز کاهش پیدا می‌‌کند.

وحیدالله توحدی سخنگوی شرکت برشنا افغانستان
وحیدالله توحدی سخنگوی شرکت برشنا افغانستان

آقای توحیدی افزود: "این پروژه‌ها در چارچوب مشارکت عامه و خصوصی با کمک مالی اداره انکشاف بین‌المللی امریکا تطبیق می‌شوند که شامل حدود ۴۰ میگاوات انرژی آفتابی در ولایت بلخ، ۲۰ میگاوات برق آفتابی شناور بر روی آب بند برق نغلو در کابل است و ۲۵میگاوات برق بادی و ۲۵ میگاوات برق آفتابی در ولایت هرات می‌باشد."

آقای توحیدی گفت که میزان انرژی برق از منابع وارداتی، حرارتی و آبی در حال حاضر بین ۴۵۰ تا ۴۸۰ میگاوات می‌رسد.

دراین حال تاج محمد تلاش کارشناسان اقتصادی می‌گوید که این یک فرصت خوب برای حکومت افغانستان است تا از منابع مختلف برای تامین برق استفاده کند.

او می‌افزاید: "موثریت اساسی در فکتور اساسی انرژی است که حکومت افغانستان بربنیاد پالیسی‌های متفاوت باید در رابطه به تجدید انرژی از سه منبع، انرژی آفتابی، بادی و آبی استفاده کند و این یک فرصت طلایی است که برای حکومت افغانستان بدست آمده است."

وی می‌گوید، بدون انرژی برق بخش‌های صنعتی، تجارتی، پروژه‌های زیربنایی و زراعتی درافغانستان موثریت ندارد.

این درحالیست که به اساس معلومات شرکت برشنا ۸۰ درصد برق افغانستان وارداتی بوده و تنها بیست درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود.

شرکت برشنا می‌گوید، تلاش‌ها ادامه دارد تا سه سال آینده ۵۰ درصد برق از منابع داخل کشور تولید شود.

شرکت برشنا می‌گوید، تلاش‌ها ادامه دارد تا سه سال آینده درصد برق ازمنابع داخل کشور تولید شود.

به گفته این شرکت درحال حاضر۷۵۰۰ میگاوات برق نیاز افغانستان است، اما ۱۷۰۰ میگاوات برق به شکل نارمل تولید می‌شود و ۴۵ درصد مردم دسترسی به برق دارند.

XS
SM
MD
LG