لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

"فرمانده سابق طالبان" سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان شد 


رحمت‌الله اندر
رحمت‌الله اندر

طالبان و برخی منابع حکومت افغانستان می‌گویند که مولوی رحمت‌ا‌لله اندر که به تازگی به سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی شده، در گذشته عضو این گروه بوده است.

یک منبع حکومت افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفت که، مولوی رحمت‌الله اندر چندین سال پیش به اتهام عضویت در گروه طالبان، زندانی شده بود.

یک منبع معتبر دیگر حکومتی در ولایت غزنی به رادیو آزادی می‌گوید که، آقای اندر در سال ۱۳۸۳ به گروه طالبان پیوست و به‌عنوان فرمانده یکی از دسته‌های این گروه تعیین شد.

منابع به دلیل حساسیت موضوع جزئیات بیشتر ندادند، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که آقای اندر در سال‌های قبل از ۲۰۰۷ عضو این گروه بوده است.

او گفت که، مولوی اندر قبلاً یکی از افراد تحت امر مولوی نورالله از فرماندهان طالبان در ولسوالی اندر غزنی بود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که، رحمت‌الله اندر در زمان ماموریت اسدالله خالد به‌عنوان والی غزنی، بازداشت شد و پس از آن دوباره از زندان آزاد شد.

به گفته آقای مجاهد، سخنگوی جدید دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، پس از رهایی بار دیگر نیز بازداشت شد که حدود پانزده ماه در زندان بگرام، زندانی بود.

اما او تصریح کرد که اندر از چندین سال به‌این‌سو با طالبان ارتباطی نداشته است.

منبع رادیو آزادی در ولایت غزنی می‌گوید که، آقای اندر پس از رهایی از زندان دولت، در سال ۱۳۹۱ به نیروهای خیزش مردمی پیوست و با طالبان جنگید. به گفته منبع، پس از آن طالبان پنج عضو خانواده رحمت‌الله اندر را به قتل رساندند.

خواستیم در این باره دیدگاه صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور و لطیف محمود رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت را داشته باشیم، اما آن‌ها به تماس‌های ما جواب ندادند.

تماس رادیو آزادی با رحمت‌الله اندر برقرار شد، اما او گفت که پس از اشغال رسمی وظیفه در این باره اظهار نظر خواهد کرد.

آقای اندر افزود: "در این باره به‌خاطری صحبت نمی‌توانم که من رسماً وظیفه را شروع نکرده ام. پس از شروع کردن وظیفه در این باره صحبت خواهم کرد که با کی بودم و با کی نبودم."

بر اساس اعلامیه دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، رحمت‌الله اندر بر بنیاد یک حکم رئیس جمهور این کشور به‌عنوان سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان تعیین شده است.

بر بنیاد این اعلامیه آقای اندر دو مدرک ماستری در زبان عربی و علوم دینی و مدیریت تعلیمات دارد.

اندر پیش از این نیز در وزارت اطلاعات و فرهنگ و شورای امنیت ملی افغانستان، مشاور بود.

هرچند به گفته طالبان در حال حاضر مولوی اندر هیچ رابطه و نسبتی با طالبان ندارد، اما نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" می‌گوید که انتصاب آقای اندر نوعی از "باج‌دهی" به طالبان است.

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد می‌گوید: "حکومت حتا در تعیین سخنگویان، صحبت ها و خواست‌های طالبان را در نظر می گیرد، اما طالبان به اندازه سر یک سوزن از خواست های شان که مطابق قانون و شرایط افغانستان نیست، پایین نمیایند، اما حکومت افغانستان دارد به آن‌ها باج می‌دهد."

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

دفتر شورای امنیت ملی یکی از نهاد‌های مهم در ریاست جمهوری است که در بخش سیاستگذاری و هماهنگی نهاد‌های امنیتی فعالیت می‌کند. شورای امنیت، در سال‌های اخیر یکی از قدرتمندترین نهادهای امنتی افغانستان دانسته می‌شود.

پیش از این جاوید فیصل در سمت سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی کار می‌کرد، اما اولین باری است که یک مولوی و با سابقه‌ عضویت در گروه طالبان، در این سمت تعیین می‌شود.

XS
SM
MD
LG