لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

ده‌ها هوادار داکتر نجیب‌الله در کابل مظاهره کردند


آرشیف
آرشیف

ده‌ها هوادار نجیب‌الله رئیس جمهور پیشین افغانستان در برابر تالار لویه جرگه در کابل دست به اعتراض زدند.

معترضان با حمل تصاویر نجیب‌الله و پرچم ملی کشور، لغو مراسم بزرگداشت بیست‌وچهارمین سالگرد قتلش را نکوهش کردند.

محمود و منیر از معترضان امروز شنبه (۵ میزان) به رادیو آزادی گفتند: "نجیب‌الله شخص وطندوست بود. ما جوانان در این‌جا جمع شدیم. ما کتاب‌ها، مفکوره‌ها و دیدگاه‌هایش را خواندیم و می‌دانیم که برای کشور چه مفکوره داشت."

"اول امر تجلیل را دادند، اما چرا دوباره مخالفت کردند؟ بخاطر زورمندان. سرم که برود، من این روز را تجلیل می‌کنم."

در گوشه دیگری از شهر کابل اعضای کمیسیون برگزاری بیست‌وچهارمین سالروز قتل نجیب‌الله در نشستی خبری منع برگزاری این مراسم را خلاف قانون دانستند.

احمد شاهین عضو این کمیسیون گفت که مراسم آماده برگزاری بود، اما لغو شد:‌ "واکنشی که در برابر این همایش وجود داشت، خود این واکنش در مغایرت صریح با قانون اساسی قرار دارد. تدویر اجتماعات، بیان افکار و آزادی بیان، جزئی از ارزش‌های دموکراتیک است که در قانون اساسی تسجیل شده. اصولاً برای تطبیق قانون این واکنش قابل پیگرد است."

پیشتر به دنبال صدور مجوز حکومت برای بزرگداشت از نجیب‌الله در بیست‌وچهارمین سالگرد قتلش، شماری از احزاب سیاسی اسلامی واکنش نشان دادند.

این احزاب با پخش اعلامیه‌ای خواهان لغو برگزاری این مراسم شدند.

غیرت بهیر، رئیس دفتر سیاسی حزب اسلامی افغانستان به رادیو آزادی گفت: "ما یک اعلامیه نشر کردیم و در اعلامیه از حکومت درخواست کردیم که جلو تجلیل این روز را بگیرد. نجیب و همکارانش یک‌ونیم میلیون افغان را شهید کردند. پنج میلیون افغان مهاجر شدند. افغانستان ویران شد. این‌که حکومت از تجلیل این روز صرف‌نظر کرد، یک اقدام قابل قدر را انجام داد."

منابع حکومت از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در پیامی به رادیو آزادی گفت که نمی‌خواهد در باره رویدادی مربوط به ۲۴ سال پیش اظهار نظر کند، اما تأکید کرد که نجیب‌الله «قاتل هزاران» نفر بود.

داکتر نجیب‌الله آخرین رئیس جمهور حکومت حزب دموکراتیک خلق افغانستان در ۵ میزان سال ۱۳۷۵ با ورود طالبان به کابل کشته شد.

او از ۲۷ حمل ۱۳۷۱ تا آن زمان به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناه برده بود.

XS
SM
MD
LG