لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

روز جهانی فارمسیست؛ افغانان از دواهای بی‌کیفیت شکایت دارند


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه افغانستان از ۲۵ سپتمبر روز جهانی فارمسیست‌ "داروسازان" یک روز بعد از آن تجلیل کرد.

احمدجواد عثمانی سرپرست وزارت صحت عامه امروز شنبه (۵ میزان) در این مراسم گفت با وجود فرصت‌های زیاد هنوز هم بیشتر دوا از خارج وارد می‌شود:‌ "سالانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دالر دوا از خارج می‌آید یک سرمایه بسیار بزرگ از کشور ما خارج می‌شود. اگر ما توانایی آن را داشته باشیم که حداقل قسمتی از دوای عمده خود را در داخل کشور تولید کنیم، هر دالر و افغانی که مصرف می‌کنیم در حقیقت می‌توانیم این پول را در عواید کشور داشته باشیم."

احمد جواد عثمانی
احمد جواد عثمانی

آقای عثمانی می‌گوید برنامه‌های برای بالا بردن ظرفیت فارمسیست‌ها از سوی این وزارت آغاز شده و در آینده نزدیک در این بخش اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

فدراسیون بین‌المللی فارمسیست‌ها حدود یک قرن پیش در ۲۵ سپتمبر در شهر هاگ هالند در نتیجه کار مشترک چند کشور ایجاد شد.

بر اساس آمار این فدراسیون، در حال حاضر در سراسر جهان حدود ۳ میلیون فارمسیست وجود دارد.

به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه افغانستان، در حال حاضر حدود هشت هزار فارمسیست در این کشور فعالیت می‌کنند که این ارقام همه ساله رو به افزایش است. اما با این آمار حالا حدود ۱۴ هزار دواخانه در افغانستان فعالیت می‌کند.

به گفته مقام‌های وزارت صحت در حال حاضر حدود ۶۰ کارخانه دواسازی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

اسدالله و عبدالولی، باشنده‌های کابل در باره روز جهانی فارمسیست‌ چنین می‌گویند:‌ "دوا کاملاً تجارتی شده است. بعد از کنترل شدن باید به دواخانه‌ها عرضه شود از دولت می‌خواهیم به کیفیت دوا توجه کند برادرم بخاطر خوردن همین داروها جانش را از دست داد."

"تکلیف معده دارم. هر چه دوا می‌خورم به یک حالت هستم، بخاطری که دواها بی‌کیفیت است."

از سوی هم عبدالغفار دواسازی که ۲۰ سال است دواخانه دارد، در باره بی‌کیفیت بودن دوا و مشکلات موجود آن می‌گوید: "نگرانی مردم بخاطر بی‌کیفیت بودن دوا به‌جا است. ما معلومات داریم که دوای بی‌کیفیت به افغانستان می‌آید، چون کار و بار ما همین است. قناعت دادن مردم در این بخش مشکل است. در مجموع ساخت دوا در افغانستان با مشکل مواجه است. حکومت برای آن سهولت ایجاد نکرده است. به بهانه‌های مختلف فضای کاری ما را تنگ می‌سازد."

وزارت صحت عامه افغانستان از ۵ سال به این‌سو از روز جهانی فارمسیست تجلیل می‌کند.

از این روز در سال‌جاری در حالی تجلیل می‌شود که به دلیل گسترش ویروس کرونا نیاز مردم از هر وقت دیگر به داکتران و دواسازان بیشتر بود.

XS
SM
MD
LG